Sollin Sæle mener reklamebransjen må ta ansvar og slutte å skylde på økonomien.

Etterlyser selvransakelse i norsk reklamebransje: – Situasjonen er verre enn noen gang

Reklametalentet Sollin Sæle mener det er bransjens egen feil at de ikke klarer å bygge merkevarer over tid og skape effekt.

Publisert Sist oppdatert

Tidligere fortalte Sollin Sæle om sin suksess i New York og arbeidet i det prestisjetunge byrået Wieden+Kennedy.

Nå retter hun blikket mot hjemlandet og de utfordringene som hun mener hindrer reklamebransjens vekst og effekt.

– Reklamebransjen har det tøffere enn noensinne. Situasjonen er verre enn den noen gang har vært, sier Sæle. 

Bransjens ansvar for egne feil

Sæle mener reklamebransjen må ta ansvar for det sviktende momentumet i bransjen og etterlyser en selvkritisk og langsiktig tilnærming. 

– Det er viktig å innrømme at det går dårlig, spesielt i Norge, og slutte å unnskylde seg med resesjonen. Selv om økonomien er tøff, må vi ta ansvar for at vi ikke alltid lager effektiv reklame, sier Sæle.

Hun mener at bransjen må våge å evaluere seg selv når en pitch går tapt, i stedet for å legge skylden på ytre faktorer.

– Hvis du taper en pitch, må du spørre hvorfor, ikke bare tenke «det var ikke vår feil.» Hvis alle ledd skyver ansvaret fra seg, blir det aldri bedre, sier hun.

Mange norske byråer går nå i minus for første gang, noe Sæle mener krever en dyptgående revurdering av både metode og strategi. Å skylde på resesjonen ser hun som en lettvint løsning.

– Vi har hatt økonomiske kriser før, men nå ser vi at det faktisk ikke lønner seg å drive byrå. Det er en ny situasjon, og jeg synes ikke det er noen unnskyldning at det er en resesjon, sier hun og legger til:

– Reklame er fortsatt et verktøy for å tjene penger, så lenge folk har kjøpekraft – selv i tøffe tider.

Stunts og viraljag

Sæle peker på en tendens til at bransjen prioriterer raske, virale kampanjer fremfor langsiktig merkevarebygging – noe som ifølge henne svekker effekten på sikt.

– Det er vår feil at vi ikke klarer å bygge merkevarer over tid og gjøre det vi vet skaper effekt. Med et hav av kanaler og ønsket om å «gå viralt» er det lett å miste fokuset på det grunnleggende. 

– Av og til må en merkevare, som McDonald’s, bare være rød og gul med logoen tydelig fremme. Det er fint med store stunts, men hvordan selger du det du faktisk skal selge?

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS