PR–stunt gikk viralt: – Ingen har gjort noe lignende i denne skalaen i Norge
– Ordvalget var ikke tilfeldig. Vi forstår at reaksjonene kan variere, men vi støtter oss på det velkjente uttrykket: «All PR er god PR», sier Maciej Buczko, avdelingsleder i Oslo Bilutleie.
Fredag vakte en luksusbil i Oslo oppsikt da ordet «CHEATER» ble spraymalt i store bokstaver på sidene av bilen. Videoer av hendelsen har tatt av på sosiale medier, og nå bekrefter Oslo Bilutleie at det hele var et PR-stunt for den nye bildelingsappen Tuttut.no.
– For det meste var vi ute etter oppmerksomhet. Vi så for oss at vi kunne nå ut til kanskje 15.000, sier Maciej Buczko, avdelingsleder i Oslo Bilutleie.
Ifølge selskapet har stuntet fått over 1,5 millioner visninger på tvers av TikTok, Instagram og delinger fra andre brukere.
Taggeren ble forfulgt
Stuntet var en del av promoteringen av Tuttut.no, en app som lar brukere dele biler på timebasis. Ideen kom fra en viral TikTok-video.
– Vi håndterer all markedsføring selv. Selv om ideen i seg selv ikke er helt ny, tror vi at ingen har gjort noe lignende i denne skalaen i Norge, sier Buczko.
For å gjennomføre kampanjen valgte de en bil som lett vekker oppmerksomhet. Spraymalingen ble testet på forhånd, og personen som utførte taggingen, var forkledd.
– Valget falt på den ikoniske Geländewagen. Vi gjorde noen tester med spraylakken og taggeren var utkledd i parykk. Det var viktig at både taggingen og gjennomføringen virket så naturlig som mulig, slik at det fremsto som en ekte henvendelse, sier han.
Gjennomføringen gikk som planlagt, men vektere reagerte naturlig nok på hendelsen.
– En morsom fakta jeg kan dele, er at personen som tagget bilen, ble forfulgt av en eldre mann som tok bilder av henne og senere viste dem til vektere, forteller Buczko.
– All PR er god PR
Oslo Bilutleie var forberedt på at stuntet kunne provosere, men mener resultatene taler for seg selv.
– Ordvalget var ikke tilfeldig. Vi forstår at reaksjonene kan variere, men vi støtter oss på det velkjente uttrykket: «All PR er god PR.», sier Buczko.
Resultatet var en eksplosiv økning i trafikken på både oslobilutleie.no og tuttut.no, samt enorm pågang i bestillinger og app-nedlastinger.
– Bare en liten tekst med «tuttut.no – Bildeling» på bilen har vært nok til at folk begynte å laste ned appen og registrere seg, sier han.
Han mener markedsføringsmetodene deres skiller seg tydelig ut fra konkurrentene.
– Mange av dem bruker lite synlig eller utdaterte strategier som ikke lenger fungerer effektivt, sier Buczko og legger til:
– Som et selvfinansiert selskap har vi verken tid eller ressurser til å sløse, så vi fokuserer på tiltak vi mener gir best effekt.
Sosiale medier er en grunnpilar i strategien deres, og dette stuntet fremhever, ifølge ham, hvordan de effektivt maksimerer synlighet og engasjement med begrensede ressurser.
– Vi har flere ideer på vent som vi planlegger å gjennomføre etter hvert. Om de blir virale eller ikke, er opp til algoritmen å avgjøre. Det eneste jeg kan si, er at det lønner seg å følge oss på sosiale medier – vi legger stadig ut nye ting der, avslutter Buczko.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no