Dette tror SoMe-rådgiveren vil gjelde i 2023
Andrea Brygaard i Elg oppsummerer sosiale medier for i år, og kommer med sine spådommer for 2023
– 2022 har vært et mildt sagt begivenhetsrikt år når det kommer til sosiale medier, sier SoMe-rådgiver, Andrea Brygard til KOM24.
Til daglig jobber hun i det fargerike byrået Elg, som er en del av Ahead Group, og som har rendyrket byrået med spesialister innen sosiale medier. I denne saken oppsummerer hun some-året og deler tanker om hva som vil prege sosiale medier i 2023.
Nyheter i sosiale medier
– 2022 er året vi for alvor så en økning i samfunnsengasjement på sosiale medier. Mens tradisjonelle nyhetsmedier lenge har pushet linkposter på Facebook, ble kanaler som Snapchat, TikTok og Instagram i år, enda mer fremtredende.
Brygard peker på at dette gjelder både for brukerne å kunne konsumere, men også engasjere seg i, og dele store begivenheter.
– Faktisk viser ferske tall at 6 av 10 unge voksne får sine daglige nyheter fra sosiale medier. Og vi har flere eksempler på dette, blant annet opprøret i Iran som skapte ringvirkninger verden rundt via Instagram, debatten rundt hashtaggen #kvinnehelse som ble stor i sosiale medier, rettssaken mellom Johnny Depp og Amber Heard der Gen-Z daglig holdt seg oppdatert gjennom TikTok, og at 2022 ble året der store merkevarer oppdaget verdien i å lage nyhetsserier i Snap-format.
Mye Twitter-«juice»
Dette har også vært året hvor franske BeReal for alvor fikk et løft. Appen skiller seg ut ved at den kun tillater uredigerte bilder av brukerne. Bak appen finner vi to tidligere GoPro-ansatte, Alexis Barreyat og Kévin Perreau,
– Kjapt forklart går konseptet ut på å dele et bilde av hva du driver med akkurat der og da i et øyeblikk. Appen har i tillegg dobbeltkamera, som vil si at du tar bilde fra to vinkler samtidig. Dette ble en stor hit, og alle storebrødrene (TikTok, Snapchat og Instagram), ville være med på leken. Og dermed ble «Dual mode», en standard i alle kanaler.
Og når man oppsummerer sosiale medier for 2022, er det ikke mulig å komme utenom Elon Musk, og hans oppkjøp av Twitter.
– Her er det mye «juice» å ta av, og store endringer har allerede skjedd, og det er nok enda flere i vente. Masseoppsigelser og brukerstorm preger hverdagen for Twitter-ansatte, og Musk har også utfordret ytringsfriheten og har gjenopprettet Twitter-kontoene til blant andre Ye, Donald Trump og Andrew Tate. I tillegg har store annonsører fløyet vekk fra fugleredet, og flere brukere har meldt overgang til konkurrenten Mastodon.
Appene må holde tritt
2023 spår Brygard vil fortsette å handle om personvern og datainnsamling.
– Det er alltid spennende å spå fremtiden for sosiale medier, som stadig er i endring. Våre brukervaner endrer seg hele tiden, og appene må holde tritt i samme tempo. Og personvern og datainnsamling vil naturligvis også prege det offentlige ordskiftet neste år.
SoMe-rådgiveren tipper storhetstiden til flere av plattformene slik vi kjenner dem i dag, vil endre seg, og at det definitivt dukker opp nye konkurrenter.
– Det er garantert – og deretter gjenstår det å se om de klarer å utkonkurrere noen av dagens etablerte plattformer.
Hun har tro på at netthandel fra sosiale medier vil øke neste år, samtidig som økonomisk krise og krig har satt spor hos både plattformene og deres største annonsører.
– Men helt sikkert er det, om du skal lykkes som bedrift, påvirker eller merkevare neste år, så må du ha en tydelig tilstedeværelse på sosiale medier.
Og Brygard minner om at det kun må foregå i relevante kanaler.
– Da vil det være viktig å ha en god og langsiktig plan, bygge sten for sten organisk, og legge en tydelig kanalstrategi. Sosiale medier er fortsatt noe av det viktigste og mest avgjørende i kundereisen, og ofte det første møte med merkevaren din.