Bjørn Erik Broady Aasebø, Nathalie Eyde Warembourg og Øyvind Markussen.

Utendørsbransjen velger Ipsos som leverandør av neste generasjons DOOH-målinger i Norge

– Vi er sikre på at den nye Outdoor Impact-løsningen vil sette den norske utendørskanalen i forkant når det gjelder mediemåling.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Etter en svært grundig anbudsprosess ble gjennomført med bistand fra det uavhengige medierevisjons- og konsulentselskapet 3M3A, falt utendørsbransjen valg til slutt på Ipsos for å måle effekten av utendørs-annonsering.

Bakgrunn:

  • Den norske utendørsbransjens publikumsmålinger er organisert i Outdoor Media AS – eiet 50/50 av JCDecaux og Clear Channel. Ocean Outdoor er også bidragsyter og deltager i prosjektet som således omfatter mer enn 90 prosent av norsk utendørsreklame.
  • Outdoor Impact gir annonsører og byråer et bedre grunnlag for å planlegge sine utendørskampanjer. De tre hovedaktørene samarbeider allerede rundt dekningstallene for utendørskanalen, i dag levert gjennom Simon Cooper Associates i CAFAS-verktøyet.

Selskapet Outdoor Media AS, som er etablert for å ivareta bransjens valuta og publikumsmålinger – hentet inn svar fra fem av de ledende globale og europeiske selskapene innenfor fagfeltet i anbudsprosessen.

– Utendørs er en svært spennende mediekanal som har digitalisert tilbudet sitt og viser stor vekst i Norge. Vi er glade for den anerkjennelse og tillit som Outdoor Media AS viser oss, sier Country Manager i Ipsos, Nathalie Eyde Warembourg i en melding.

En løsning for fremtiden

Den nye løsningen kombinerer svært nøyaktige data på mikronivå fra en omfattende reiseundersøkelser med Big Data fra flere kilder ved bruk av avanserte modelleringsmetoder.

– Med all vår erfaring fra dokumentasjon av OOH valuta i andre markeder og kombinasjon av den lokale ekspertise i å samle relevant og pålitelig data, skal vi sammen levere en innovativ og fremtidsklar løsning for det norske markedet.

Løsningen måler alle paneler (digitale og analoge) på tvers av ulike miljøer, noe som betyr at ulike formater og nettverk måles i ett og samme system. Løsningen utvikles i løpet av de neste 18 månedene og vil bli introdusert til det norske markedet i 2024.

– I kombinasjon med deres teknologiavdeling MGE Data, la Ipsos fram den beste løsningen. Ipsos sin tilnærminger tillater en økning i utvalgsstørrelse via multi-sensor sporingsenheter, oppbygging av «syntetiske deltakere» og utvidet modellering. Alt av data er fusjonert i et sofistikert og brukervennlig planleggingsverktøy, sier administrerende direktør i JCDecaux Norge, Øyvind Markussen.

Og legger til:

– Det virkelige arbeidet starter nå med et grundig feltarbeid og en reklassifisering av hele paneldatabasen. Vi er sikre på at den nye Outdoor Impact-løsningen vil sette den norske utendørskanalen i forkant når det gjelder mediemåling.

Måler OOHs ytelse på granulært nivå

Det nåværende CAFAS-verktøyet lever i beste velgående, og vil være tilgjengelig for bransjen til det nye systemet er klart. Den nye undersøkelsen, som blir lansert i 2024, vil likevel gi mediebyråer og annonsører muligheten til å planlegge utendørskampanjer med enda bedre presisjon gjennom et nettbasert planleggingsverktøy.

– Den nye Outdoor Impact-løsningen vil være et helt nytt system for utendørsmediene, med betydelig større kapasitet til å analysere OOHs ytelse på et mer granulært nivå på tvers av ulike målgrupper, lokasjoner og formater. Vi er glade for å samarbeide med Ipsos i dette spennende prosjektet, sier leder for teknisk komité i Outdoor Media og Head of Agency i Clear Channel, Bjørn Erik Aasebø.

Grunnet veksten i den digitale andelen av utendørsprodukter er det nå behov for målingsverktøy som er mer granulære og enklere å håndtere med fortløpende oppdateringer.

Powered by Labrador CMS