Yousef Musavi i Apriil, deler sine tips for en god pitche-prosess.
Yousef Musavi i Apriil, ser positivt på det nye året som kommer.

MENINGER:

Navigering i morgendagens medielandskap: Fra ESG til AI

«Bransjen vår er i ferd med å legge et tøft år bak seg. Og godt er det! Selv tenker jeg det er lov å være en forsiktig optimist når vi hilser inn det nye året», skriver Yousef Musavi.

Publisert

Vi står overfor spennende utfordringer og muligheter i kommunikasjonslandskapet. 

Her er noen av mine fem spådommer for året som kommer, som jeg tror vil forme vår tilnærming til effektiv og god kommunikasjon:

1. Strategisk historiefortelling og fragmenterte medievirkeligheter:

Vi ser en markant endring i hvordan historier formidles. 

Det er en økende tendens at «vanlige folk» aktivt bidrar til å skape og dele sine historier og perspektiver på sosiale medier, i kontrast til de mer tradisjonelle mediene, som stadig satser mindre på nyhetsformidling. 

Utviklingen understreker en endring i informasjonsflyten i samfunnet, hvor individuelle stemmer og personlige fortellinger får større plass og betydning i det offentlige rom, som formidlere av nyheter og historier. 

En form for «borgerjournalistikk» er i ferd med å etablere seg. I dette rommet ligger også store muligheter for kommersielle aktører. 

Å identifisere og treffe målgruppen på riktig plattform med riktig budskap blir derfor avgjørende for å oppnå maksimal effekt i tiden fremover.

2. ESG, bærekraftskommunikasjon og relevans 

Når nye krav kommer, påvirker dette også måten man driver strategisk historiefortelling på. 

Ettersom forbrukernes krav til bedrifters sosiale og miljømessige ansvar øker, vil derfor verdikommunikasjon bli en essensiell del av måten større selskaper vil posisjonere seg på i fremtiden. 

ESG vil kreve større åpenhet og en tydelighet i bedrifters identitet. Bedrifter vil kunne bruke dette som en spydspiss i sin kommunikasjon for å tydeliggjøre sin identitet, differensiere seg fra sine konkurrenter og på den måten øke sin relevans opp mot nye og eksisterende målgrupper.

3. Kunstig Intelligens (KI) 

KI transformerer måten vi kommuniserer og jobber på, hver eneste dag. 

Fra personaliserte kundereiser til innholdsproduksjon på turbo, er det viktig å holde tritt med denne utviklingen. Ikke bare har den tvunget frem nytenking rundt tjenesteområdene vi tilbyr, men den har også utfordret oss til å tenke nytt rundt vår rolle som rådgivere i et større og stadig mer komplekst tjenstelandskap.

4. Sømløs integrering av forretning, strategi, og kommunikasjon

Å lykkes med disse disiplinene krever nå en sømløs fusjon av forretningsinnsikt, strategisk planlegging og kreativ kommunikasjon. 

I dette skjæringspunktet ligger ikke bare et tverrfaglig krysningspunkt, men en smeltedigel hvor innovasjon og fremtidens kommunikasjonsstrategier blir formet. 

Her ligger også nøkkelen til å skape meningsfulle budskap som resonnerer med nye målgrupper.

5. Skiftende algoritmer og digitalt engasjement

Den stadig skiftende dynamikken i algoritmene i sosiale medier krever at vi evner å omstille oss raskere enn noensinne. 

I den fragmenterte massekommunikasjonstiden kan vi forvent en oppblomstring av nye verktøy og tjenester som vil forandre måten vi bruker disse kanalene på. 

Denne nye virkeligheten innebærer at vi må revurdere og tilpasse våre kommunikasjonsstrategier kontinuerlig. 

Vi ser allerede hvordan disse teknologiene muliggjør mer sofistikert segmentering og personalisering, noe som er avgjørende i en tid der forbrukernes oppmerksomhet er spredt over en myriade av digitale kanaler.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS