Perplexity – journalisters favoritt og nemesis
Når journalister skal finne bakgrunnsinformasjon til artikler, er det ofte ikke ChatGPT som er det foretrukne verktøyet.
Perplexity.ai er en blanding av søkemotor og AI-chatbot, og regnes for å være mer pålitelig når det gjelder fakta enn ChatGPT.
I det siste har imidlertid Perplexity falt i unåde hos mange, som mener plattformen er en trussel mot journalistikken.
– Perplexity gjør deg i stand til å forstå komplekse spørsmål, med referanser og relevante oppfølgingsspørsmål, beskrev Jeremy Caplan fra Craig Newmark Graduate School of Journalism på NICAR 2024, et program for undersøkende journalistikk.
Etter at ChatGPT gjorde kunstig intelligens til allemannseie høsten 2022, tok det ikke lang tid før den fantastiske teknologien viste seg å ha svakheter.
Den snakker ikke alltid sant, og det er vanskelig å avsløre når den lyver. For journalister, forskere og andre som baserer seg på fakta er det et stort problem. Her kommer Perplexity.ai inn i bildet.
Perplexity ble etablert i 2022. De kombinerer en søkemotor med kunstig intelligens, og gir brukeren svar på spørsmål i form av tekster som gir en oppsummering av søkeresultatene.
I tillegg viser den lenker til nettsidene hvor den har funnet svarene. Perplexity beskriver seg selv som en «svarmotor», som ofte gir mer faktabaserte svar en ChatGPT.
Siden Perplexity primært baserer svarene på søkeresultater i stedet for tekstene KI-modellen er trent på, er problemet med hallusinering og gale svar mye mindre hos Perplexity enn hos chatboter som ChatGPT.
At den lenker til kildene den bruker, gjør det også enkelt å kvalitetssikre svarene den kommer med.
– Fakta og nøyaktighet er det vi bryr oss om, sa Perplexity-sjef Aravind Srinivas i et intervju med The Verge.
Slik fungerer Perplexity
Perplexity fungerer som andre chatboter. Du stiller spørsmål, får svar og kan stille oppfølgingsspørsmål.
Det som skiller Perplexity fra andre chatboter er at den viser tydelig hvilke kilder den bruker. Over svaret vises lenker til kildene i egne bokser, og i teksten er det nummererte referanser med lenker.
Det er gratis å bruke Perplexity, og du kan bruke den uten å registrere deg. Noen funksjoner krever imidlertid at du betaler $20 per måned for abonnement.
Pro Search er en funksjon som håndterer mer komplekse oppgaver. Den bryter spørsmål ned i deloppgaver, og setter sammen et samlet svar til slutt. Du kan teste Pro Search gratis inntil 5 ganger pr dag ved å registrere deg, mens betalende abonnenter har en grense på 600 spørsmål per dag.
Pages er en funksjon som skal kunne finne bakgrunnsinformasjon og skrive hele rapporter, basert på instruksjonene du gir den.
Perplexity har utviklet sine egne språkmodeller. De brukes som standard for gratisbrukere, men betalende brukere kan også velge å bruke OpenAIs GPT eller Anthropics Claude-modeller om de ønsker det.
Har fått kritikk for uetisk bruk av innhold
Den siste tiden har Perplexity fått skarp kritikk for uetisk bruk av andres innhold. I stedet for å generere egen tekst basert på informasjon fra søk, beskyldes Perplexity for å plagiere tekster fra nettaviser. Og kritikken stopper ikke der.
Næringslivsmagasinet Forbes har beskyldt Perplexity for å bruke innholdet deres som ligger bak betalingsmur. En rapport generert av Perplexity Pages skal ha brukt både tekst og illustrasjon fra en Forbes-artikkel som ble publisert bak betalingsmur. Tilsvarende plagiering skal også ha rammet CNBC og Bloomberg. Perplexity skal heller ikke ha kreditert kildene de har hentet teksten fra.
KI-selskapet har også fått kritikk for at scannerrobotene de bruker til å samle informasjon fra Internett ikke respekterer at noen nettsider ikke ønsker å bli scannet. Nettsteder bruker en fil kalt robots.txt for å angi om det er enkelte sider de ikke ønsker at robotene skal scanne. Det er ingen fysisk sperre, men en del av standarden Robots Exclusion Protocol, som bransjen har blitt enige om og seriøse aktører respekterer.
En test magasinet Wired gjorde og en annen test av utvikleren Robb Knight, avslørte imidlertid at Perplexity ignorerer robots.txt. I begge tilfellene gjenga Perplexity innhold fra nettsider som var blokkert i robots.txt.
Konfrontert med påstandene i et intervju med Fast Company benektet ikke Perplexity-sjef Aravind Srinivas dem, men skyldte på selskapets partnere:
– Perplexity ignorerer ikke Robot Exclusions Protocol og lyver om det etterpå. Vi bruker ikke bare våre egne roboter, vi bruker roboter fra tredjepart (partnere) også, svarte han.
På spørsmål om han ville be partnerne om å respektere robots.txt, svarte Srinivas unnvikende at det er «komplisert».
Etter å først ha blitt hyllet som journalistenes beste venn, kan det vise seg at Perpleksity i virkeligheten er en ulv i fåreklær.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no