Camilla Gåre og Mediebyråforeningen vil være mer synlig enn noen gang i Arendal i år. For første gang reiser de ned og arrangerer både debatt og har stand.

Nå vil og Mediebyrå­foreningen til Arendal

For første gang skal Mediebyråforeningen være synlige i Arendal i år. 

Publisert

– Dette er første gang vi e der, så det er egentlig et testår.

Det sier leder i Mediebyråforeningen, Camilla Gåre, til KOM24.

I uke 33 er det tid for den årlige Arendalsuken og tusenvis av mennesker reiser til Sørlandet for å diskutere politikk, næringsliv og andre utfordringer. 

I 2023 var det 181 stands, 1962 arrangement og rundt 160 000 publikummere innom i løpet av uken.

Nå håper altså Mediebyråforeningen på sin del av synligheten.

– Debatt driver oss framover

De skal allerede mandagen ha en debatt, som og streames på KOM24, om man kan gjøre i kampen mot løgner, usannheter og disinformasjon.

Med seg på scenen har de i tillegg til styreleder Stian Jansen, har de blant annet TV 2-sjef Olav Sandnes, Kjersti Løken Stavrum og markedsdirektør i DNB, Aina Lemoen Lunde.

Gåre sier at Mediebyråenes rolle i denne tematikken er å skape en arena, hvordan kan de hjelpe til og hva kan de gjøre godt for sine annonsører i det komplekse bildet som er nå. Men debatten skal handle om hva de kan gjøre sammen.

– Jeg tror at debatt kan drive oss framover. 

Men hun har flere mål med turen til Arendal.

– I tilleg ønsker jeg å komme i kontakt med andre aktører som trenger vår stemme inn i deres debatter, sier Gåre.

I tillegg til debatt vil de og ha en stand hvor de ulike byråkonstelasjonene vil stå hver sin dag.

– Det er en mulighet for dem å drive med rådgiving fra standen, mingle og treffe folk og sondere. Vi vil se om dette er en arena for oss, sier hun og kaller det et testopplegg. 

Vil være mer synlig

Gåre sier at for dem handler det om å skape arenaer for medlemmene og være synlige med hvordan de kan hjelpe. 

– Hvorfor har mediebyråene aldri vært i Arendal før og hvorfor kommer dere akkurat i år?

– Jeg starta 1. august i fjor og har jobba mye med å finne arenaer hvor vi kan løfte temaer. Ett av mine mål er jo at mediebyråene skal få demonstrert deres kompetanse og styrke den posisjonen de har, sier hun og forteller at de nå ser på arenaer hvor de kan få fram deres budskap, rolle og profesjon på tvers. 

– Arendalsuka kan være et perfekt sted for oss. Så gjenstår det å se hvilken rolle vi skal ha inn i det, sier hun.

– Handler dette om at det har vært en debatt om mediebyråenes framtid?

– Mediebyråene har definitivt en framtid, sier hun og peker på at mediebyråene er nok den delen av bransjen som har vært igjennom den største utviklingen de siste 10 årene. 

– De har flere forretningsområder, en bred tjenesteportefølje og samarbeider med kundene på en helt annen måte enn de gjorde før. Med den bredden i kompetanse som mediebyråene har så vil mediebyråene har en tydelig og viktig rolle i lang, lang tid, mener hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS