Reklame funker dårligere: Han vil finne ut hvorfor
Anders Muurman Holm i Morgenstern om de største utfordringene i dagens reklamebransje.
Anders Muurman Holm, kreativ leder i Morgenstern Reklamebyrå, er aktuell med podkasten «Westerdals for voksne».
Reklame funker dårligere enn før. Derfor har han laget en podkast som skal finne ut hvorfor, og hvordan vi kan snu det.
«Westerdals for voksne» hermer litt etter «Kristoffer og Einar leser Nietzsche», bare at det er Holm og en reklame-gjest som leser faglitteratur om påvirkning, reklame og markedsføring.
– Målet er at reklamefolk skal bli smartest i møte, og at vi som bransje får solgt ideer som funker bedre, sier han til KOM24.
Manglende vilje
Holm er glad i reklame og har sett hvor kraftfull den kan være. Imidlertid har han de siste årene lagt merke til at en logisk økonom-holdning til faget har fått fotfeste.
– En nesten religiøs bevegelse har dannet seg rundt noen ganske bastante teorier. Det hadde jeg lyst til å prate med flinke folk om, for å se om vi kanskje kunne nyansere litt, sier han.
Holm identifiserer kortsiktighet, manglende vilje til å investere i merkevarer, og byråenes utfordring med å dokumentere effekten av vellykket reklamearbeid som de største utfordringene i dagens reklamebransje.
I hver episode går han og en gjest gjennom et kapittel i boka «How brands grow» av Byron Sharp, og diskuterer teoriene som kommer fram i kapitlene.
Den første episoden har tittelen «Vi må snakke om Byron Sharp», og Holm deler at han hadde en idé om å få med Sharp selv.
– Men jeg liker nok best å snakke med folk som lager reklame, ikke bare teoretiserer rundt det, sier han.
Ikke interessert i lyttertallene
Podkasten er produsert pro bono for bransjen av Eskil Paus i BådeOg.
Holm har ingen anelse om hvor mange som lytter til podkasten, men så lenge det kommer inn en hyggelig SMS av og til, er det motivasjon nok, forteller han.
– Jeg har fått veldig mange hyggelige meldinger.
Han strategisk lanserte den første episoden i romjulen, da de antok at de mest faginteresserte ikke helt klarte å ta fri fra reklamefaget.
Hittil har tre episoder blitt publisert, der Holm har hatt besøk av Espen Haugen, byråleder i Los & Co, Øyvind Waage, kreativ leder hos Per Høj, og Jenna Brenda Lysø, kreativ leder hos Pol.
Det vil komme flere episoder, og i første omgang planlegger Holm å fortsette fram til sommeren.