Ansvarlig for ANFO Effekt og fagdirektør i ANFO, Håvard Kvernaas Bakken.

TRY og DNB til topps i ANFO Effekt

– Gledelig å se at de fleste bransjene er representert.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I desember la ANFO ut en oversikt fra ANFO Effekt de siste ni årene fram til tallene for 2020. Først ut var kåringen av de mest effektive byråene, deretter fulgte kåringene og medaljeoversikten som viser topp 10-listen for reklame- og PR byråer som har vunnet flest Effekt-priser og Norges mest effektive annonsører.

Poengutregning:

  • Gull 5 poeng
  • Sølv 3 poeng
  • Bronse 2 poeng
  • Diplom 1 poeng
  • Grand Prix 6 poeng
  • Kantars Innsiktspris 4 poeng

Av reklame- og PR byråer tar Try en soleklar seier, etterfulgt av Pol og Nord DDB på en tredjeplass.

– TRY-huset tror at kreative ideer også er den meste effektfulle kommunikasjonen for merkevarer og bedrifter. Prisene i ANFO-effekt bekrefter kreativitet og effekt ikke er en motsetning, men i mange tilfeller forutsetninger for å lykkes med god kommunikasjon og markedsføring, sier byråleder Sindre Beyer i TRY Råd, i en pressemelding fra ANFO.

Oversikten gjelder for de siste ni årene.

Byråleder Therese Becke i Pol, som tok over sjefsrollen etter Kjetil Botten Skogly er stolt over at byrået har klart å hevde seg så godt i ANFO Effekt. De tar andreplassen med 58 poeng.

– Dette er først og fremst et resultat av den sterke kreative kulturen og ambisjonene til alle de dyktige kollegaene i Pol som hver eneste dag jobber for å skape kommunikasjon som folk må ta stilling til og som gir god effekt for våre kunder, men også våre kunder som gir oss nødvendig handlingsrom og tillit, sier hun.

Pol har ambisjoner om å hevde seg enda mer fremover.

– Vi fortsetter å utfordre våre kunder og oss selv på å skape stadig sterkere og mer effektfull kommunikasjon.

Norges mest effektive annonsører

ANFO Effekt har engasjert bransjen siden 2012. Antall effekt-caser i basen er nå godt over 1000.

– Disse viser alle at markedsføring kan gjøre en betydelig forskjell for bedrifter og merkevarer, sier ansvarlig for ANFO Effekt og fagdirektør i ANFO, Håvard Kvernaas Bakken.

Øverst på listen troner DNB, Orkla og Mills.

Effekt-konkurransens medaljeoversikt viser de annonsørene som har vært flest ganger på prispallen i konkurransens sin 9-årige historie.

– På denne topplisten er de gledelig å se at de aller fleste bransjer er representert; bank og finans, reiseliv, dagligvarer, Telecom, hjelpeorganisasjoner og elektronikk.

Lever av innsikt

Slår vi sammen de ulike Orkla selskapene er det faktisk de som er de mestvinnende gjennom tidene.

– Kommunikasjon som skaper endring, starter gjerne med en «skjult» innsikt. Kreativitet som spinner ut fra noe målgruppen tenker, men kanskje ikke har sagt med ord. Orkla lever av innsikt for å skape både produkter og kommunikasjon som treffer folks hjerter. Når man først har fått folks oppmerksomhet, må du også være relevant på viktigere drivere for valg. Lykkes du med kombinasjonen, kan det skape kommunikasjon som flytter markedsandeler, sier Torbjørn Furu Krogstad.

Han er Digital Marketing Manager i Orkla og tidligere jurygeneral i ANFO Effekt.

I en ANFO Effekt case skal målsettingen være klart definert og effekten målt i henhold til dette. Det viktige er ikke mediekanal eller kommunikasjonsdisiplin, men evnen til å dokumentere en klar og beviselig sammenheng mellom innsats og effekt.

Vinnerne i ANFO Effekt 2021 publiseres på prisutdelingen den 17. mars.

Powered by Labrador CMS