– Det er vanskelig å ta bærekraftige valg
Med en felles innsats kan kommunikasjonsfolk bidra til raskere omstilling mot en bærekraftig fremtid.
(Arendal): Arendalsuka har igjen samlet landets tanker rundt viktige temaer, og blant dem er bærekraftighet i fokus. Dette året har spørsmålet om hvorfor det er så vanskelig å ta bærekraftige valg i hverdagen tatt sentrum på arrangementet «Miljøspagaten» – organisert av Switch.
De fleste vil, men får det ikke til.
Kommunikasjonsbransjen, som har en nøkkelrolle i å spre budskapet om bærekraft, kastet lys over det pressende dilemmaet.
Forbrukere har ikke peiling
– Akkurat nå er det mye snakk om bærekraft internt i DNB, men ikke så mye eksternt. Vi vil vise at vi lykkes før vi snakker høyt om det, innrømmer Even Westerveld, konserndirektør for kommunikasjon og bærekraft i DNB.
Flere bedrifter er nemlig redde for å kommunisere hva de faktisk har fått til, og hvilke grønne tiltak de faktisk har iverksatt, i frykt for å bli hengt ut.
– Du må vite hva du kommuniserer; er det faktiske kriterier som er oppfylt? Jeg tror at man skal snakke om det selv om man bare er på vei. Hvis man ikke snakker, kan ingen lære av det heller, understreker Anne Marie Schrøder, kommunikasjonssjef i Matvett.
Et sentralt tema kom fram fra diskusjonen: intensjonen om å omfavne bærekraft er til stede, men å oversette den intensjonen til handling forblir en krevende oppgave.
Til tross for forskning som viser at bedrifter fokusert på bærekraft oppnår 16 prosent høyere produktivitet, er det bare fire av Norges 100 største selskaper som effektivt justerer klimainnsatsen med Parisavtalen. Samtidig gir hele åtte av ti nordmenn uttrykk for ønske om å leve mer bærekraftige liv, men sju av ti innrømmer at de ikke har peiling på hvordan de skal ta miljøbevisste valg i daglige rutiner.
Slagkraftig kommunikasjon
Et sentralt spørsmål som ble reist under paneldebatten var: Hvem har egentlig ansvaret for å skape bærekraftige kulturer?
Diskusjonen pekte på behovet for samarbeid mellom alle aktører for å skape reell endring. Kommunikasjon er nøkkelen, ikke bare for å spre budskapet, men også for å skape endring i vaner og atferd.
– Veien mot bærekraftig atferd er krevende, men med engasjement, samarbeid og effektiv kommunikasjon kan vi sammen bidra til en mer bærekraftig fremtid, understreker Preben Carlsen, daglig leder i Switch.
– Veien mot en bærekraftig fremtid krever samarbeid mellom bedrifter, enkeltpersoner og beslutningstakere, med fokus på håndfaste løsninger som brobygger gapet mellom aspirasjon og virkelighet, avslutter Carlsen.