Annonsørene er de mest attraktive å jobbe for, viser en undersøkelse.

Flest vil jobbe for en annonsør - knuser byrå og mediebedriftene

Som i år som i fjor – ser godt over 40 prosent på annonsørene som den mest attraktive bransjen å jobbe i.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(VIKA KINO, OSLO): Tirsdag kom Bransjerapporten som Teft har jobbet iherdig med siden oktober i fjor. I uke 41-43 samlet rekrutterings- og bemanningsselskapet inn svar fra nesten 2000 respondenter som jobber i kommunikasjonsnæringen.

Lønnsvinnere

Blant de som svarte er flest kvinner (60,4 prosent), og flest svarer at de jobber for en annonsør (44,7 prosent).

Bransjerapporten viser at den gjennomsnittelige lønnsveksten i 2022, lå på sju prosent. Denne veksten er gjennomsnittet for de som er ansatte i byråene, hos annonsørene og i media.

I 2021 lå dette tallet på 5, 5 prosent, og året før var det 5,3 prosent i lønnsvekst.

Annonsørene holder koken

Når det gjelder hvilken bransje som er mest tiltrekkende – er det tydelig at annonsørene ses på som den mest tiltrekkende bransjen.

44 prosent ville valgt en annonsør, fremfor byrå/konsulentselskap (26,6 prosent) og mediebedrift/kanal (13,7 prosent), dersom de skulle byttet jobb i dag.

Dette er den samme trenden bransjeundersøkelsen viste i fjor, men da med sine 46 prosent som oppga at de ønsket å jobbe for en annonsør.

Selv om færrest oppgir at de ser på mediebedrifter som mest tiltrekkende, ser vi at mediebedrifter skårer høyt på listen over de mest attraktive selskapene. NRK og Schibsted tar henholdsvis første og andre plass på den kåringen, selv om i underkant av 14 prosent oppgir at de hadde valgt mediebransjen om de skulle byttet bransje i dag.

Ifølge Teft jobber halvparten av respondentene hos en annonsør – og det pekes balnt annet på «inhousingbølgen», som årsak til dette.




Powered by Labrador CMS