
Konkurrentene er ikke imponerte over PR-byråets løfter
– Bidrar ikke til å løfte bransjens omdømme.
Peacock, som ble startet i mai i fjor, vil gi kundene sine pengene tilbake dersom de ikke blir omtalt i media innen 30 dager.

«Få din bedrift omtalt innen 30 dager – uten risiko», står det på hjemmesiden deres.
«Kun resultater, eller pengene tilbake», står det videre.
Reagerer
Ole Christian Apeland i byrået Apeland synes dette er problematisk av flere grunner.
– Det er bra med innovasjon, men dette bidrar ikke til å løfte faget eller bransjens omdømme, skriver han i en e-post til KOM24.
Under «Book din PR-pakke» på Peacocks hjemmeside, kan man velge mellom to ulike tilbud. Det ene koster 8 950 kroner, og innebærer omtale i «media».
Den andre pakken koster 14 950, og inkluderer omtale i «anerkjente medier».
– God kommunikasjon handler ikke om å skaffe medieomtale, men om å hjelpe virksomheter å nå målene sine. Skal man koble honoraret til noe, bør det være virksomhetsmål, skriver Apeland.
– Det er også en tom garanti, for alle gode byråer får omtale av kunden i media når det er målet, avslutter han.
Se hva Peacock sier til kritikken nederst i saken.
Mener det er gammeldags
Stine Grøndahl Sesseng i TRY Råd skriver at de alltids kan få til en omtale i media.
Men i likhet med Apeland, mener hun at tiden der man snakket om antall oppslag er forbi.
– Vi jobber nå mer helhetlig og langsiktig mot ønsket effekt, skriver Sesseng.
– Vi legger vekt på å forstå kundens virksomhet, utvikle presise budskap og definere gode mediemuligheter basert på dette. Konseptet med «pengene tilbake om man ikke får medieomtale» kan skape urealistiske forventninger og føre til kortvarige løsninger framfor strategisk kommunikasjonsarbeid, legger hun til.
Sesseng tror de fleste PR-byråer i dag jobber etter en modell hvor kvalitet, strategisk relevans og langsiktig verdi er viktigere enn antall medieoppslag alene.
– Dagens medielandskap er i konstant utvikling, og vår tilnærming er å jobbe helhetlig med tradisjonelle mediekanaler, kundens egne kanaler, og andre fortjente formater som podkaster og sosiale medier. Medieomtale er viktig, men inngår som én av flere komponenter i et vellykket kommunikasjonsarbeid.
– Forferdelig
BI-professor Peggy Simcic Brønn er også svært kritisk til Peacocks betalingspraksis, og betegner det hele som «forferdelig».
– Det gir et falskt inntrykk av at PR bare handler om å få medieomtale, og at det å få navnet sitt i media er selve målet. Dette stemmer ikke i det hele tatt. Medieomtale er viktig, men som et ledd i en større strategi, skriver Brønn.
Samtidig skriver hun at det kanskje ikke er så uvanlig som mange tror.
– Det kan kanskje appellere til folk som ønsker å ha navnet sitt i media, folk som trenger publisitet.
Hun legger til at man bør være forsiktig med å slå til på et tilbud som garanterer at man kommer i avisene.
– Et oppslag i media kan også slå tilbake på en selv. Et PR-byrå har ingen kontroll over hvordan mediene framstiller en sak. Man kan bare håpe på positiv omtale.
Peacock svarer
Anett Skjønneborg, gründer og daglig leder i Peacock, svarer at de på tross av disse tilbudene har en helhetlig og strategisk tilnærming til PR og synlighet, og at det er det de anbefaler til kundene sine.
– PR handler ikke bare om medieoppslag, men om å bygge omdømme, troverdighet og langsiktig verdi for virksomheten. Det er vi helt enige i, skriver Skjønneborg.
– Men la oss også være ærlige; PR har lenge hatt et rykte på seg for å være kostbart, eksklusivt og forbeholdt de store selskapene. Mange vet rett og slett ikke hvor de skal starte, og terskelen for å teste ut PR føles høy. Det ønsker vi å gjøre noe med, derfor denne kampanjen, legger hun til.
Konseptet «pengene tilbake om du ikke får omtale» handler ikke om å redusere PR til enkle oppslag i media, mener hun.
– Det handler om å senke terskelen, fjerne usikkerheten, i tillegg så kommer man i dialog med de som kanskje ikke har jobbet strategisk med PR før. Vi får vist dem hvordan vi gjør det. Vi vet at vi skaper verdi for kundene våre, og vi ønsker å få flere til å oppleve effekten av god PR, skriver Skjønneborg.
Til Peggy Brønns kommentarer, skriver hun følgende:
- I pakken «PR uten risiko til 8 950 kr» kan vi selvfølgelig aldri garantere oppslag i media, da vi verken kan styre journalister eller hva de skriver. Det vi derimot kan love, er at vi vil gjøre vårt ytterste for å sikre synlighet og gode vinklinger.
Som en del av denne kampanjen, tilbyr de en risikofri prøveperiode, legger hun til.
– Hensikten med kampanjen er å senke terskelen for å teste ut PR, samtidig som vi ønsker å komme i dialog med nye kunder og vise hvilken verdi vi kan tilføre. Som et nyoppstartet PR-byrå ønsker vi å bidra til at flere får øynene opp for hvordan PR kan være en viktig del av en helhetlig strategi.
– Vi vet at mange er vant til kampanjer med pengene tilbake-garantier eller rabatterte prøveperioder som en inngang til en fast kundereise i B2C-markedet. Dette er kanskje en uventet vri i B2B, derfor blir det spennende å se hvilke resultater vi oppnår med denne kampanjen, avslutter hun.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no