– Det er ikke godt nok å stole på magefølelsen lenger
Skal markedsførere bevise sin verdi, må de begynne å måle effekten.
(Ørnen, Bergen): – I Norge bruker vi 25 milliarder på markedsføring årlig. Problemer er at dette ikke er en investering for CMO og CFO, det er en kostnad. Vi må gå fra synsing og få det til å bli en investering, sier Arve Heltne i Emerge på Social Media Days i Bergen, torsdag.
Der var nærmere 200 markedsførere og kommunikasjonsfolk samlet for å få med seg hva som skjer i sosiale medier for tiden.
Heltne peker på at markedsføring blir behandlet som en kostnad, særlig i tøffe tider.
– Det er ofte det første man kutter. Det er et kjempeproblem man er nødt til å gjøre noe med. Når man i tillegg vet at irritasjonen over reklame snart er sky high, det er til å bli flau av. Det vi må prøve er å snu den utviklingen, sier han.
Heltne legger blant annet en del av skylden på mediene og mener at det ikke har vært noen innovasjon eller kreativitet, blant annet når det kommer til TV-reklame.
– De ser like ut nå som da reklame kom for mange år siden, sier han.
Men han sier at markedsførere likevel må begynne med seg selv og viser til tall som sier at 82 prosent av norske annonsører sier de har en strategi og plan for det de skal gjøre.
– Da blir det ganske patetisk da 65 prosent sier at de ikke har tydeligere tallfestede mål. Det går ikke an, sier han og sier at bransjen må ta egenmedisin.
Og egenmedisinen er å dokumentere effekt av det man gjør på.
Tall Heltne viste til sa at man bare bruker 0,5 prosent av pengene sine på å måle effekt.
Det mener han det er mange utfordringer knyttet til og peker på at man får et mangelfullt helhetsbilde, man har ingen felles valuta, man får kortsiktige målinger og det er uforenlig med forretningsmålene.
– Den største utfordringen vi har i dag er at det vi har å forholde oss til er vår egen magefølelse. Det er ikke godt nok lenger. Derfor kommer vi ofte litt skeivt ut, mener han.
Blant tipsene de kom med var å begynne med å sette seg gode mål og at man må optimalisere mediemiksen.
– Man må forstå når det ikke er verdt å putte på neste krone, sier Christian Nordby Bø.
Han mener man må jobbe med at flere mennesker må få med seg det man lager.
– 40 prosent av kampanjene vi har blir aldri sett av et menneske, hevder han.
Men hva er riktig investeringsnivå?
Bø mener det bør basere seg på utgangspunktet, kategorien og formålet sitt.
Problemet er at Bø og Heltne mener at utgangspunktet er dårligere enn noen gang.
Derfor mener de at man må prioritere tiltak og kommunikasjons rolle med merkevaretrakt og kjøpstrakt og at man må sette seg forenelige og tallfestede mål.
– Og mål kortsiktige og langsiktige effekter, sier Bø og avslutter med noen tips:
* Forstå årsakssammenhengene
* Fokuser på dekning, oppmerksomhet
* Prioriter ønsket oppfatning
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no