Marius Nesse fra Funbit var på Social Media Days for å fortelle om de viktigste trendene i sosiale medier til nå i år.

Social Media Days 2024:

Dette er de viktigste trendene på SoMe i 2024

Hacking på Facebook, lange videoer på TikTok og LinkedIn fjerner LLA

Publisert Sist oppdatert

(Ørnen, Bergen): Torsdag blir årets første Social Media Days arrangert i Bergen.

Det er ingen representanter fra de store sosiale medier-aktørene til stede, men Marius Nesse fra Funbit var der for å fortelle de nærmere 200 frammøtte hva som er trendene på de ulike plattformene akkurat nå.

De store trendene på TikTok er blant annet geografisk avgrensing på markedsføring, også i Norge.

– Vi har testet det og resultatene er gode, trafikken som kommer på nettsidene er av høyere kvalitet, sier Nesse.

Men det er fortsatt veldig begrenset.

– Lettere for bedrifter

– På Vestland kan du bare velge mellom Bergen og Voss, sier han.

Byer som Stavanger skal ikke være mulig å velge per i dag. 

En annen viktig ting som har skjedd er at Universal har brutt med TikTok, noe som betyr at man ikke lenger kan bruke musikk fra flere populære artister. 

Nesse mener dette likevel ikke er et problem for bedrifter, da de allerede ikke kunne bruke musikk fra kjente artister. 

Derfor ser man at i nye TikTok-trender bruker man nå musikk med no copyright.

Det mener han fører med seg noen fordeler.

– Da er det lettere for bedrifter å kaste seg på de nye trendene, sier han.

TikTok har og begynt jakten på YouTube og vil nå ha lengre videoer. 

– Før ble filmer på over ett minutt straffet av TikTok, men nå blir det preferert. Det de har sagt er at de liker aller best how to-videoer. For unge tiktoker ting nå, de Googler ikke, sier han.

I dag er lengdegrensen på ti minutter, men i framtiden skal TikTok godta 30 minutt lange filmer. 

Meta på sin side sliter med at svært mange av brukerne deres blir hacket. 

Coockie-døden

– Man vil ha tak i annonsekontoen deres, så man kan kjøre markedsføring inn mot shady kunder, sier han.

Nesse forteller at de selv har mange kunder som har opplevd å bli hacket. 

Hans råd er at man må se gjennom hvem som har tilgang til pagen.

– Vi ser at det ofte ikke er det som jobber med markedsføring som trykker på lenkene, sier han.

Meta jobber og med å gjøre det enklere for brukerne å se hva som er KI-generert innhold. 

Nå skal det komme et ikon som viser at man ser et KI-generert bilde. 

Men det er fortsatt usikkert når det kommer. 

Som KOM24 har skrevet om mange ganger før, er 2024 året som markerer døden for tredjepartscoockies. 

Meta på sin side pusher det man kaller for conversion API, eller førstepartscookies, som du deler med Meta. 

– Du kan forvente mye mas fra Meta om at du må over på conversion API.

Meta har og nå innført tidsstyring av poster, også for business-kontoer. 

– Nå kan du poste når du vil og du kan poste mer jevnlig, det liker algoritmen, sier han.

Dette gir best resultater

Når det gjelder annonsering trekker Nesse fram instant experience.

– Dette forberedes kontinuerlig av Meta og det er denne som gir best resultater på Meta i første kvartal i år. Spesielt på Instagram, sier han. 

På Linkedin hadde han bare en stor ting å dele fra starten på 2024. 

Det er at man har fjernet LLA, altså at du ikke lenger kan bruke et speilpublikum.

Det er nå erstattet av Predictive audience.

– Det er ikke mye informasjon om hvorfor de har gjort det og vi har ikke nok data til å si om det er bra eller dårlig enda, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS