Fra venstre: Hågen Pettersen (Atyp), Thomas Johansen (WAL) og Torstein Rafgård (OMD)

TikTok i Norge: – Blir enklere å ha dialog, utfordre hverandre og samarbeide

TikTok har etablert seg i Norge. Dette sier mediebyråene.

Publisert Sist oppdatert

Mandag denne uken kom nyheten om at videoplattformen TikTok etablerer et eget kontor i Norge.

Nordisk sjef, Liv Sandberg, oppga nærhet til norske annonsører som én av grunnene til at de ønsker å etablere seg her.

Positiv

De norske mediebyråene er ofte de som har mest kontakt med de sosiale plattformene, på vegne av store annonsører.

Hågen Pettersen, byråleder i Atyp, er optimistisk til at den kinesiske aktøren nå er å finne på norsk jord.

– Vi synes det er en styrke. Det å kunne ha direkte dialog, utfordre hverandre og samarbeide blir mye enklere. Vi synes det er viktig å ha tett og god dialog med våre samarbeidspartnere som alltid er enklere med nær tilstedeværelse, skriver han i en e-post til KOM24.

Så langt har kommunikasjonen med TikTok vært begrenset, opplyser Pettersen. Han ser for seg at det blir annerledes framover.

– Det er har i stor grad vært preg av self service, men de har svart på spørsmål og foret oss med info når vi har lurt på noe.

Samtidig som TikTok starter kontor i Oslo, viser den nyeste IPSOS-rapporten at antall brukere i Norge er på stedet hvil.

IPSOS SoMe-tracker viste at i fjerde kvartal i 2022 hadde appen 1,26 millioner brukere i Norge. Ett år seinere er tallet på samme nivå. 

I tillegg synker den daglige bruken. For ett år siden var den på 21 prosent, mens den nå er nede på 19 prosent

Samarbeider tett

Torstein Rafgård er managing director i byrået OMD. Senest forrige uke hadde de et felles kundearrangement med det norske TikTok-teamet.

– Vi har hatt et utmerket samarbeid med TikTok så langt, og vi er godt fornøyd med oppstarten og ser frem til fortsettelsen, skriver Rafgård til KOM24.

Videre synes han at det er svært positivt at de etablerer seg i Norge.

– Jeg er enig i at denne nærheten til markedet er viktig på generell basis. Utover dette er nok det spesielt viktig for TikTok å ha en tydelig lokal tilstedeværelse med tanke på at selskapets geografiske opprinnelse er et godt stykke unna Norge.

Ikke alle ser like stor verdi i det å ha lokal tilstedeværelse. Meta, som eier Facebook og Instagram, trakk seg ut av Norge i 2022.

– På generelt nivå er det naturligvis positiv med en tydelig lokal tilstedeværelse for denne type aktører. Vi samarbeider uavhengig av dette godt med de regionale ressursene hos Meta og opplever at vi som selskap blir prioritert og at de er tilgjengelige for oss, skriver Rafgård.

Viktig i etableringen

WAL har lenge vært en kjent aktør innenfor reklame, men i fjor kom nyheten om at de også ønsker å satse som mediebyrå.

Head of media, Thomas Johansen, legger særlig vekt på denne omstillingsprosessen på spørsmål om hva TikToks norske kontor kan bety for dem.

– Samarbeidet med TikTok fungerer veldig fint. Vi er selv i en etableringsfase, og da er det svært verdifullt med lokale kontakter som kan bistå på ulike nivåer, både strategiske og operasjonelle. Vi ser frem til å videreutvikle samarbeidet med TikTok. At de kommer enda tettere på det norske markedet er bare positivt for oss og våre kunder, skriver Johansen.

Han skriver også at tilgjengelighet utvilsomt er en viktig faktor. 

– Til tross for at flere plattformer og verktøy automatiseres og er selvbetjent, så vil en menneskelig tilgjengelighet være av verdi. Dette gjelder for alle samarbeid, og selv om TikTok offisielt nå etablerer seg i Norge har den menneskelige faktoren og tilgjengeligheten vært til stede allerede.

– Vår holdning er at det er viktig med lokal tilstedeværelse og kompetanse. Dette gjelder for både tek-plattformer og øvrige medier. Hvordan de ulike velger å organisere seg må vi forholde oss til, avslutter Johansen.

Powered by Labrador CMS