Ferske tall fra Ipsos viser at 65 prosent av befolkningen har en Snapchat-profil.

Snapchat er det hyppigst brukte sosiale mediet blant de unge

Kun én annen plattform har økt like mye over de siste tolv månedene, når det gjelder daglig bruk.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag kom Ipsos med ferske tall fra sosiale medier rapporten «SoMe tracker» for siste kvartal i 2022. Rapporten viser at de fem mest brukte plattformene i Norge, er Facebook (67 prosent), Snapchat (50 prosent), Instagram (39 prosent), YouTube (30 prosent) og TikTok (21 prosent).

Daglig bruk av Snapchat:

18-29 år: 69 prosent

30-39 år: 59 prosent

40-49 år: 59 prosent

50-59 år: 44 prosent

60+ år: 29 prosent

Både Snapchat og TikTok har økt med 7 prosent daglig bruk, sammenlignet med samme kvartal i forrige periode (fjerde kvartal 2021).

– De andre plattformen holder seg stabile, sier Country Manager i Ipsos, Nathalie Eyde Warembourg.

Annenhver over 18 år benytter Snapchat daglig, og i aldersgruppen 18-29 år er Snapchat det hyppigst brukte sosiale mediet i Norge, når det gjelder daglig bruk.

Snapchat er det andre største sosiale mediet siden forrige kvartal med 65 prosent som sier de har profil, men ingen signifikant økning over de siste 12 måneder.

Nærmer seg tre millioner profiler

Ferske tall viser at 65 prosent av befolkningen har en Snapchat-profil. Dette utgjør 2,78 millioner profiler, og fordeler seg mellom 71 prosent kvinner og 60 prosent menn.

– I målgruppen 18-29 år, er Snapchat det hyppigst brukte sosiale mediet daglig i Norge med 69 prosent daglig dekning, etterfulgt av TikTok med 58 prosent, som har vist en sterk økning gjennom hele 2022, og nå er forbi både Instagram, YouTube og Facebook i denne målgruppen.

Country Manager i Ipsos, Nathalie Eyde Warembourg.

Ser vi på daglig bruk av sosiale medier i nordiske land, er det definitivt nordmenn som skiller seg ut. Ipsos har samlet inn tall som viser at den norske bruken ligger på over 50 prosent, etterfulgt av danskene med litt over 20 prosent, svenskene med 20 prosent og finnene legger seg rett under 20 prosent.

Sosiale medier status

    • Facebook er Norges største sosiale medium. Flertallet av befolkning over 18 år (82 prosent) sier de har en profil i fjerde kvartal 2022. Det er ingen signifikant forskjell sammenlignet med Q4 i 2021, og tilsvarer rett i underkant av 3,5 millioner nordmenn.
    • Snapchat er det andre største sosiale mediet siden forrige kvartal med 65 prosent som sier de har profil, men ingen signifikant økning over de siste 12 måneder.
    • Instagram har 62 prosent og ingen signifikant økning det siste året. Dette betyr at omtrent 2,65 millioner nordmenn over 18 år har profil på plattformen. Instagram også eid av Meta. 39 prosent er på Instagram daglig i befolkning over 18 år. Plattformen er fortsatt mer ettertraktet av kvinnelig brukere da 47 prosent av kvinner sier de er på Instagram daglig, og 30 prosent er menn.
    • YouTube er nummer fire med 45 prosent nordmenn over 18 år som sier de har profil, noe som er cirka 1,9 millioner profiler. 30 % er på YouTube daglig i befolkning over 18 år, og i alt er 6 av 10 nordmenn innom minst en gang i uken eller oftere (62 prosent). I motsetning til mange andre sosiale medier er det menn som benytter YouTube oftere med daglig bruk på 38 prosent sammenlignet mot 22 prosent for kvinner.
    • TikTok har nå inntatt femteplassen. 1,26 million nordmenn over 18 år sier de er registrert brukere på TikTok plattformen, noe som er 30 prosent av den voksne befolkningen. I samme kvartal i 2020 svarte 14 prosent at de hadde profil, og 21 prosent i fjor på samme tid. Det er en dobling av antall brukere på to år, og en signifikant økning på 9 prosent. 21 prosent er på TikTok daglig i befolkning over 18 år. Det er en signifikant økning på 7 prosent sammenlignet med samme periode i 2021.
    • Twitter: 28 prosent av befolkningen over 18 år har en konto, noe som utgjør omtrent 1,2 millioner profiler. 10 prosent er på Twitter daglig, og menn er mer ivrige, der 14 prosent er innom daglig.
    • LinkedIn er stabil og 27 prosent av befolkning over 18 år sier de har profil på plattformen, noe som utgjør omtrent 1,15 millioner profiler. 4 prosent er på Linkedin daglig, 12 prosent er innom ukentlig eller oftere. Nesten like mange er innom kun månedlig eller sjeldnere (14 prosent).
    • Pinterest viser stabile tall med 25 prosent av de over 18 år sier de har profil, noe som er cirka 1 million brukere. 4 prosent oppgir at de er på Pinterest daglig, og 13 prosent er innom ukentlig eller oftere.
    • BeReal fortsetter å vokse, men er fortsatt liten i forhold til de andre. 6 prosent av befolkning over 18 år har en konto, noe som tilsvarer 258.000 personer. 4 prosent over 18 år oppgir at de bruker plattformen daglig. I aldergruppen 18 til 29, oppgir 13 prosent at de bruker BeReal minst én gang per dag.

Powered by Labrador CMS