Rosa sløyfe frykter ny Facebook-sensur: – Vårt budskap er ikke seksuelt
Rosa sløyfe-kampanjen skal vekke engasjement og spre kunnskap om brystkreft, men kan Facebook igjen stoppe budskapet fra å nå ut?
Rosa sløyfe-aksjonen er igjen i gang, men i år, som i fjor, er det spenning knyttet til hvordan kampanjen vil bli mottatt på sosiale medier.
I fjor fjernet Facebook all Rosa Sløyfe-reklame, noe som utløste sterke reaksjoner og fikk flere politikere til å rase.
– Hvor er vi i samfunnet i dag hvis vi ikke kan hylle kvinnene som står fram med sine bryster, og viser de arr og reduksjoner de har måttet gå gjennom? Det gjorde meg rett og slett fryktelig forbanna, sa Silje Hjemdal (FrP) til KOM24.
Håper å unngå sensur
– Vi har ikke hatt noen dialog med Facebook etter fjoråret, men vi håper vi slipper å gå gjennom det samme i år, sier Kathrine Barli, kommunikasjonsansvarlig for aksjonen.
Hun forteller at det alltid er en viss spenning knyttet til om innleggene til Rosa sløyfe får bli liggende ute. I år har de imidlertid justert noe av innholdet.
– I år er det litt mindre fokus på arr i kampanjen. Bildene vi deler på Facebook og Instagram viser kvinnenes egne bilder fra perioden de gjennomgikk behandling, og ikke like mye nakenhet.
Innholdet, både i år og i fjor, skal i utgangspunktet være godkjent etter Metas retningslinjer, som tillater bilder av kvinnebryster i forbindelse med brystkreft, amming og fødsel.
– Vi håper at dette går gjennom, fordi det er et budskap som kan redde liv og som det naturligvis er viktig at vi når ut med, sier Barli.
Likevel har Rosa sløyfe vært tilbakeholdne med å publisere enkelte bilder.
– Vi er fortsatt usikre på hvordan vi skal dele disse bildene. Det er også avbildet friske brystvorter, noe Facebook vanligvis sensurerer som seksuelt innhold.
– Vårt budskap er ikke seksuelt. Facebook har retningslinjene sine av en grunn, men vi håper nå inderlig at det vi deler får bli værende i år uten at vi må gå flere ekstra runder, sier Barli.
Kåret til «Årets Kampanje»
Hvert år får over 4000 kvinner i Norge den brutale beskjeden om at de har brystkreft.
En viktig del av Rosa sløyfe-aksjonen er kvinnene som forteller historiene sine.
Årets kampanje frontes av Randi, Lara og Ina-Janine, tre modige kvinner som har stått fram og vist hvordan brystkreft har endret kroppen deres, og delt erfaringene sine på godt og vondt.
– Med kampanjen ønsket vi å vise hvordan brystkreft setter spor, og snakke om hvordan livet totalt snus på hodet når man får en brystkreftdiagnose, sier Barli og fortsetter:
– Takket være forskning, er det noe helt annet å få brystkreft i dag enn tidligere, men fremtiden er fortsatt usikker for de med de mest alvorlige formene for brystkreft. Vi trenger flere innovative og målrettete behandlinger, så flere kan få livet sitt tilbake.
Dinamo står også i år bak kampanjen. Fjorårets «Vi lever» ble tidligere i år kåret til «Årets Kampanje 2024» av Fundraising Norge.
– Det er klart det er vanskelig å toppe fjorårets kampanje, som var en veldig sterk kampanje med åtte fantastiske damer, sier Barli og legger til:
– Men det er et minst like sterkt uttrykk i år. Vi har beholdt det ekte og nære, og det er takket være de modige kvinnene som deler sine historier at vi klarer å nå ut med vårt budskap.
Årets kampanje er også bredt synlig over hele landet, med plasseringer på kjøpesentre, togstasjoner, T-baner og andre sentrale steder. I tillegg til god digital synlighet.
Sløyfer for millioner
Gjennom 25 år har Rosa sløyfes støttespillere samlet inn over 465 millioner kroner til brystkreftforskning. Aksjonen er et samarbeid mellom Kreftforeningen og Brystkreftforeningen.
I fjor ble det nok en salgsrekord, med hele 49,7 millioner kroner samlet inn til livsviktig brystkreftforskning.
Årets aksjon ser også lovende ut, og allerede 1. oktober var alle tidligere rekorder for salg av rosa sløyfer slått.
– Det er veldig tidlig å si om vi vil samle inn like mye som i fjor, men vi ser allerede at interessen er stor. Vi har slått tidligere rekorder for salg av rosa sløyfer i nettbutikken vår, og det lover godt for viktige midler til brystkreftforskning, avslutter Barli.
Cathrine Børter, kvinnen bak smykkemekeret Pearl Octopuss.y, har designet årets Rosa sløyfe – og har dedikert designet til sin mor, som overlevde brystkreft.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no