De 70. Cannes Lions er i gang og de norske nominasjonenen er også i full gang.
Det har aldri vært så få nordmenn i Cannes som i 2024. Nå venter nye sjanser til å sende inn bidrag og kanskje få seg en tur til varmen før sommerferien begynner.

Innsendingen til Cannes Lions er åpnet – dette er nytt i år

Nye vinnersjanser venter for norske byråer på den franske rivieraen. Dette er endringene på årets priser. 

Publisert

Mellom 16. og 20. juni flokker store deler av reklame- og markedsføringsbransjen til Cannes for å feire seg selv, noen heldige byrå får og med seg hjem en løve eller to.

Men det er stadige endringer i kategoriene og dette er de viktigste endringene til årets konkurranser: 

Glass: The Lion for Change:

I år utvider de fokusområdet utover kjønn for å feire kreativ fortreffelighet som fremmer mer rettferdig representasjon for et bredere spekter av samfunn fra funksjonsnedsettelser og rase til seksualitet og sosial ulikhet. Deltakere vil bli bedt om å identifisere det spesifikke samfunnet arbeidet ønsker å representere, forklare problemet det adresserer, og vise hvordan det skaper en meningsfull og varig innvirkning på dette samfunnet.

Social & Influencer Lions:

Her blir det innført fem nye underkategorier og navnet blir endret til Social & Creator Lions.

Design Lions:

Den nye seksjonen Transformativ design vil hedre innovativt og fremtidsrettet arbeid som viser hvordan design kan forme atferd, fremme sosiale og miljømessige mål og sette nye standarder for kreativitet og påvirkning. Disse nye underkategoriene anerkjenner arbeid som ikke bare skiller seg ut, men som også driver fremgang og innovasjon, og feirer designets kraft til å skape endring i ulike kontekster – fra å skape tilgjengelige og inkluderende rom til å bruke teknologi på originale måter som redefinerer hvordan mennesker interagerer med verden.

Creative B2B Lions:

Cannes Lions har i år introdusert et spørsmål i Creative B2B Lions for å tydeliggjøre typen arbeid som sendes inn. Deltakere må spesifisere om arbeidet gjelder en tradisjonell B2B-modell der én bedrift selger direkte til en annen, en modell som involverer partnerskap mellom bedrifter for å nå forbrukere, eller arbeid rettet mot å tiltrekke seg forbrukere som en måte å engasjere bedriftskunder på.

Creative Business Transformation Lions:

Her blir det innført to nye underkategorier: Transformativ strategi og Ansattopplevelse. Disse kategoriene vil anerkjenne både de opprinnelige innsiktene og den strategiske visjonen som startet transformasjonen, samt de kreative måtene organisasjonen engasjerte teamet sitt for å bygge støtte og engasjement internt.

Ny underkategori for langsiktige merkevareplattformer:

Denne underkategorien vil være tilgjengelig på tvers av flere Lions, og arbeidet må vise langsiktig effektivitet i å bygge merkevareverdi, fremme lojalitet og levere målbare forretningsresultater gjennom kontinuerlige og kreative kommunikasjonsinnsats. Plattformene må ha vært på markedet i minst tre år for å være kvalifisert.

Ny underkategori for Retail Media:

For å anerkjenne fremveksten av retail media har man introdusert en dedikert underkategori for dette i Media Lions og Creative Commerce Lions. Arbeid som sendes inn i denne kategorien må demonstrere effektiv bruk av retail media som en strategisk kanal for å engasjere forbrukere og styrke merkevarens relevans.

Ny underkategori for Excellence in Image Description:

Denne underkategorien er lagt til Digital Craft Lions og Industry Craft Lions for å feire tekst som forbedrer tilgjengelighet og brukeropplevelse, samtidig som den uttrykker kreativitet og merkevareidentitet. Arbeid som sendes inn i denne kategorien bør demonstrere effektive, nøye utformede bildebeskrivelser som formidler nøkkelinformasjon, skaper en stemning og kommuniserer merkevareessens for blinde og svaksynte.

Nytt krav i den skriftlige innleveringen:

Å forstå hvordan den kreative ideen hjalp en merkevare med å nå sine mål, er en viktig faktor i juryens diskusjoner. Derfor har de inkludert et eget spørsmål i den skriftlige innleveringen som spør etter målene for arbeidet. Dette er et obligatorisk element for hver innlevering og vil gi essensiell kontekst når juryen vurderer arbeidet.

Krav om undertekster på alt videoinnhold:

I år må alt videoinnhold, inkludert case-filmer, demo-filmer og originalt innhold, ha engelske undertekster. Dette er obligatorisk uansett originalspråk, for å sikre rettferdig tilgang for våre jurymedlemmer under vurderingen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS