Cecilie Sørum Eriksrud tror det at influensere er på vei inn på flere markeder irriterer mange.
Cecilie Sørum Eriksrud tror det at influensere er på vei inn på flere markeder irriterer mange.

MENINGER:

Reagerer på kritikk: – Jeg tror det handler om at mange rett og slett ikke liker influencere

«Denne høsten har vi i Max Social, sammen med en modig kunde, beveget oss inn i et nytt segment: Eiendomsbransjen 🏙️ Det har irritert mange!», skriver Cecilie Sørum Eriksrud i dette innlegget. 

Publisert

Studio11 er et boligprosjekt med små leiligheter i Lillestrøm, perfekt for unge førstegangskjøpere – en målgruppe kunden slet med å treffe med tradisjonell markedsføring. 

De tok kontakt med oss, og sammen med relevante influencere har vi laget innhold som både underholder og informerer, på en måte som resonnerer med unge mennesker. Resultatet? Studio11 har endelig fått kontakt med målgruppen sin.

Men så haglet kritikken. Det er naturlig at nye måter å markedsføre produkter på vekker både skepsis og bekymring, og vi var forberedt på dette.

Det hevdes at influencere ikke har noe å gjøre med å markedsføre eiendom, men for å være helt ærlig, jeg tror det handler om noe dypere enn bare reklameformatet.

Jeg tror det handler om at mange rett og slett ikke liker influencere.

De utfordrer det etablerte og komfortable, og de representerer noe helt nytt tradisjonelle kanaler ikke kan konkurrere mot. De har ekte relasjoner, de er enkeltmennesker som har bygd seg opp selv og de styrer sine egne kanaler, helt uten massemedier.

Det handler mindre om effektiviteten til influencer marketing – som vi allerede vet fungerer – og mer om en motvilje mot den kulturelle posisjonen influencere har oppnådd. 

For mange er det kanskje vanskelig å akseptere at en TikTok-profil kan ha større påvirkning enn en TV-reklame. 

Når en influencer anbefaler noe føles det personlig og autentisk, fordi det kommer fra noen følgerne kjenner og liker. Dette skaper tillit og engasjement, på et nivå tradisjonelle kanaler ikke kan konkurrere med.

For 2,5 år siden gikk jeg fra den mer klassiske delen av mediebransjen og over i influencernes verden. På disse årene har jeg fått en dyp respekt for hva disse innholdsskaperne har bygd opp, og hvordan Max Social og andre flinke seriøse bransjevenner, bidrar til å realisere drømmer; drømmene til influencerne, og ikke minst drømmene til våre kunder og samarbeidspartnere. 

Jeg har sett meg lei av at denne delen av bransjen blir sett ned på, at den blir fordummet og uriktig kritisert. 

Influencere er ikke bare skandaler, implantater og dårlige forbilder. De kan også være sterke stemmer, de kan flytte varer og de kan være gode rollemodeller. Og det er jeg stolt av 🤩.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS