Dette er TikTok-trendene som tok av i 2024
Året på TikTok har vært preget av alt fra kreative oppskrifter til spennende nyheter. Gen Z-slangen har inspirert den eldre generasjonen, og «The Muffin Man» har engasjert en hel verden.
I 2024 har norske TikTok-brukere latt seg inspirere til å teste ut alt fra kreative mattrender som Dubai-sjokoladen til cottage cheese-trenden som førte til tomme butikkhyller.
Ledere har omfavnet Gen Z-slang, bolle-rating skapte stort engasjement i Oslo, og ikke minst har Charli XCX inspirert TikTok-samfunnet til å ha en «Brat»- attitude, med Brat Summer og Brat Apple Dance.
– TikTok har vist hvordan små, uventede øyeblikk kan få stor oppmerksomhet. I 2024 gikk den norske svømmeren Henrik Christiansen, kjent som Muffin Man, viralt under De olympiske leker på grunn av sin kjærlighet for muffinsen som ble servert i OL-landsbyen, sier Parisa Khosravi, kommunikasjonssjef for TikTok i Norden, i en pressemelding.
Samtidig kunne noe så enkelt som en oppskrift på agurksalat starte diskusjoner om matsvinn og bærekraft.
– TikTok er på mange måter et speilbilde av hva som engasjerer oss – og i år har temaer som identitet, kultur og hverdagsøyeblikk fått stor oppmerksomhet, fortsetter Khosravi.
Mattrendene som tok av
Blant årets største fenomen var «FoodTok».
Cottage cheese ble en viral favoritt og førte til at TINE investerte 25 millioner kroner i økt produksjon.
Agurk-trenden førte til agurkmangel på Island.
Den thailandske desserten mango sticky rice gikk viralt, og TikTok-skaperen Warunee solgte ut sin pop-up-kafé på timer.
I 2024 startet nordmenn jakten på Oslos beste boller, ledet an av TikTok-profilen Mankegard. Han og flere andre kåret bollene på Fåbro gård til nummer én, noe som skapte lange køer og økt etterspørsel.
Gen Z-slang og Brat-attitude
TikTok har også påvirket språket, med Gen Z-slang som «very demure» og «brat» spredd til alle aldersgrupper.
Vi har sett alt fra nyhetsanker i TV 2, Arild Rise, fortelle hvor «lit» TV 2-studioet er, til Head of commercial performance på Odeon kino som forteller hvor «buzzin skibidi toilet rizz» kinosalene er.
Charli XCXs «Brat Summer»-trenden har særlig definert årets «attitude» – med en selvsikker og humoristisk holdning.
OL-feber
Sommerens OL i Paris ble en TikTok-sensasjon.
Hashtagen #Olympicvillage ga innblikk i idrettsutøvernes liv, men det var den norske svømmeren Henrik Christiansen, kjent som «Muffin Man», som stjal showet.
Hans kjærlighet til OL-landsbyens muffins gikk viralt med 18 millioner visninger og 2,6 millioner likes.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no