Jens Petter Jensen og David Kjetland forlot Hensikt og grunnla et nytt byrå i fjor.

Nyoppstartet Duo henter flere store samarbeid med nytt konsept 

– Vi trivdes godt i Hensikt, men da bransjen fikk seg en solid knekk, var vi uenige om veien videre.

Publisert

I juni grunnla Jens Petter Jensen og David Kjetland markedsføringsbyrået «Duo» i Bergen. 

Etter flere år i både mediebyrå og produksjonsselskap ønsker duoen å jobbe for seg selv.

– Vi trivdes godt i Hensikt, men da bransjen fikk seg en solid knekk, var vi uenige om veien videre, forteller Jensen, tidligere regionsjef i Hensikt Midt-vest, en del av markedsføringsbyrået Hensikt og morselskapet Layer. 

Han forklarer at deres sjefer ikke delte deres visjoner, og selv om situasjonen ikke var dramatisk, innså de behovet for å satse fullt ut på sine egne overbevisninger. 

Jensen påpeker at selv om de ikke føler seg helt hjemme i én enkelt nisje, ser de nå på innholdsmarkedsføring som det området de best kan tilpasse seg. 

– Den sjangeren har etter vår oppfatning stått bom stille ganske lenge nå, tilføyer han. 

– Vi blir mer og mer lei av reklame

Jensen og Kjetland kritiserer markedsføringens overdrevne fokus på kortsiktige resultater, og hevder at dette går på bekostning av å etablere langvarige og gode relasjoner med målgruppen. 

De påpeker at dette resulterer i irriterende og dårlig innhold i feeden, og argumenterer for å snu denne trenden.

– Vi blir mer og mer lei av reklame for hvert år som går. Det er på tide å ta ett skritt tilbake og finne ut hva som faktisk gir verdi til målgruppen vår, sier Jensen. 

Duoen mener at problemet ligger i at man ofte prioriterer egne salgsinteresser over kommunikasjon med målgruppen. 

De ser en tendens der umiddelbare salg veier tyngre enn å bygge varige kundeforhold, og med fokus på kampanjer og push kommer kreativiteten i andre rekke fordi det blir for dyrt å feile. Derfor velges ofte trygge, men lite inspirerende konsepter. 

– Vi skal utfordre kundene våre til å begynne i andre enden og bevise at det er verdi i å gi verdi og skape rom for kreativitet. Ved å investere i innhold som bygger tillit og relasjoner med kundene, vil vi skape mer lojale kunder som velger merkevaren av andre grunner enn kun lokkende kampanjer. 

De skal blant annet satse hardt på YouTube.

– Det er helt sprøtt at ingen tar utgangspunkt i YouTube. Alle snakker om SEO, men ingen ser ut til å verdsette potensialet til YouTube, bemerker Jensen. 

Han påpeker at YouTube som verdens nest største søkemotor etter Google, er en undervurdert kanal for å nå målgruppen på en engasjerende måte. 

– Så hvorfor ikke starte der, på den kanalen som tvinger oss til å lage innhold i det formatet som folk elsker mest, som er video? 

Landet flere store samarbeid

De mener de har fått en god start på å jobbe for seg selv.

På et halvt år hanket de inn to millioner i salg og etablerte samarbeid med merkevarer som Chilimobil, FotoKnudsen, Önskefoto og King Oscar.

– Å doble omsetningen er vårt absolutte minimum. Vi er ikke tilfreds med noe mindre, sier Jenssen. 

Nylig sikret de seg nok en ny kunde, Bakehuset, basert i hovedstaden. Til tross for å være lokalisert i Bergen, ser de ingen begrensninger. 

Starter influenser-byrå

Duo har allerede etablert et søsterselskap innen influenser management. 

– Vi skal ikke ha de aller største influenserne, men de som er hakket før i tillegg til at vi vil knytte til oss de som har lyst til å satse og bidra til å bygge de opp, og vi har allerede signert flere profiler, deler Jensen. 

Han ser på dette som en naturlig forlengelse av selskapets virke, med sikte på å utvide innholdsproduksjon rundt profiler, samt å styrke distribusjonen. 

Markus McCleggon, som er daglig leder og partner i managementet, har erfaring fra events og ser allerede på hvilke muligheter det ligger for eventbransjen. 

– I løpet av mars kan vi lansere merkevaren, og foreløpig holdes profilene hemmelige, sier Jensen. 

Neste steg for Duo er å bygge opp produksjonsavdelingen, slik at de kan utføre det meste in-house. 

Fra duo til kvartett

For knappe tre uker siden flyttet de. I helgen markerte de innflyttingen med et housewarming-party i nye lokaler på Nygårdsgaten 23.

Bare en måned siden ble duoen til en trio, og fra mars vil de ytterligere styrkes når de blir en kvartett. 

Marie Fosse, som nå er SoMe-produsent i Duo, bidrar med klipping, innholdsproduksjon og konseptutvikling både internt og for kunder. Hun har også påtatt seg ansvaret for deres TikTok-konto.

Vilde Nagel Fredriksen blir strategisk rådgiver hos Duo når hun begynner 1. mars. Hun kommer fra stillingen som digital rådgiver i Markant og er leder og initiativtaker for SRF UNG.

Powered by Labrador CMS