– Jeg skal sørge for at vi holder en rød tråd i kommunikasjonen vår på sosiale medier, og tar plass., sier Christoffer Dahl.

Christoffer skal sørge for at KPMG tar mer plass i sosiale medier

Disse plattformene prioriteres av den nye SoMe-sjefen.

Publisert Sist oppdatert

Christoffer Dahl kom mer eller mindre rett fra CompEdge til KPMG – og rollen som ansvarlig for sosiale medier.

Dahl skal drifte og utvikle KPMGs eksisterende SoMe-kanaler og skape mer engasjement i en miks av både strategisk og operativt arbeid. 

– Jeg skal sørge for at vi holder en rød tråd i kommunikasjonen vår på sosiale medier, og tar plass. Sammen med resten av teamet skal jeg bidra til å legge en langsiktig strategi for kommunikasjonsarbeidet, sier han til KOM24.

Prioriterer disse kanalene

Strategi for sosiale medier og vurdering av ulike kanaler, er noe som prioriteres og vurderes fortløpende. 

– Akkurat nå er LinkedIn og Instagram førsteprioritet – så får vi se hva status er om noen måneder. Men LinkedIn er det «profesjonelle» nettverket, så der er det spesielt viktig for oss å være godt synlig. 

Instagram er en viktig plattform for KPMG, med særlig hensyn til employer branding. 

Dahl har de siste to årene både vært tekstforfatter og prosjektleder i markedsføringsbyrået CompEdge, der han blant annet har bistått kunder med innholdsproduksjon til sosiale medier. Han har også rukket å drive for seg selv som tekstforfatter og digital markedsfører, og har flere års erfaring innen innholdsproduksjon.

– Jeg har hjulpet små og store selskaper å ta sin plass i sosiale medier, både fra tiden i byrå og som selvstendig næringsdrivende. Jeg har jobbet med alt fra influensene til store selskaper innenfor flere ulike sektorer.

Interessen for sosiale medier har alltid vært til stede og fagfeltet har også vært en essensiell del av hans arbeid. 

– Da jeg jobbet frilans fikk jeg alle mine kunder via sosiale medier. Jeg utforsker stadig ulike plattformer, men min ekspertise er hovedsakelig LinkedIn og Instagram.

Mye gull å ta av

Som SoMe-ansvarlig i KPMG er oppgaven hans i grove trekk å nå ut til eksisterende og potensielle kunder, samt eksisterende og fremtidig ansatte.

– Også er det selvfølgelig viktig for oss å gjøre en god figur overfor næringsliv og samfunnet for øvrig.

Hans ambisjon er å gjøre rådgivnings- og revisjonsselskapet enda mer synlig ved å skape innhold som engasjerer og blir husket.

– Vi skal fortelle de gode historiene og vi skal dele kunnskap. Og i KPMG finnes det mange gode historier og flinke folk – så her er det mye gull å ta av. 

– Jeg tror mye er gjort om man blir mer menneskelig i kommunikasjonen, involverer folk som jobber her, og ikke være redd for å skille seg litt ut. 

Rollen styrer han ganske fritt. 

– Som en del av et større konsern er det selvsagt noen rammer jeg må forholde meg til, men innenfor de rammene får jeg rimelig frie tøyler. Så det er veldig stas. 

Vanvittig spennede SoMe-front

Han ønsker at selskapet skal oppfattes som et spennende selskap. 

– Og da mener jeg at KPMG skal oppfattes som det åpenbare valget når det kommer til revisjon, advokattjenester eller rådgivning. Det betyr også at vi skal oppfattes som en arbeidsplass hvor folk ønsker å jobbe, eller assosieres med på andre måter. 

Dahl synes det er mye interessant i horisonten.

– Vi har en vanvittig spennende tid foran oss på SoMe-fronten. Vi kommer til å se en hyppig utvikling i funksjonalitet og teknologi, inkludert AI – som flere av plattformene kommer til å eksperimentere med. 

Han har også stor tro på utviklingen til LinkedIn.

– Jeg tror plattformen kommer til å bli et enda kulere sted å oppholde seg på. Vi ser at folk stadig blir mer personlige og ekte i kommunikasjonen, og dette skinner godt på både personlige merkevarer og selskaper. Og det er en veldig fin retning synes jeg. 

SoMe-sjefen er storfornøyd med alt ansvaret som kommer med rollen.

– Nå skal jeg fokusere hundre prosent på KPMG og jeg gleder meg veldig til å gi all min kjærlighet til én merkevare. Her får jeg muligheten til å gjøre mye kult, og jeg er imponert over det sterke inhouse-miljøet vi har i kommunikasjons- og markedsavdelingen. Også er det et stort pluss at det er et internasjonalt selskap hvor det skjer mye hele tiden. Det passer en rastløs sjel som meg.

Powered by Labrador CMS