Fra venstre: Inger-Marit Sæby (Spoon), Helene Hopstock (Markedssjefene) og Katinka Sletten (Synlighet)

– Stadig flere er skeptiske til å legge alle eggene sine i Meta-kurven

Disse trendene bør man følge med på innen innholdsmarkedsføring akkurat nå, ifølge byråene.

Publisert Sist oppdatert

– En av de tydeligste trendene vi ser, er nok at stadig flere virksomheter er skeptiske til å legge alle eggene sine i Meta-kurven. Innholdsmarkedsføring i egne kanaler er derfor viktig, og vil bli stadig viktigere i tiden fremover. 

Det sier Inger-Marit Sæby, seniorrådgiver i Spoon, til KOM24.

Byrået jobber blant annet med innholdsmarkedsføring. Sæby sier at SEO og verdien av et godt nyhetsbrev er undervurdert innenfor kategorien.

I tillegg nevner hun verdien av tettere samarbeid mellom byråer, som både kan forsterke og forlenge effekten av kampanjene.

– Ved å slutte å se på reklame og innhold som atskilte disipliner og brife innholdsrådgiverne samtidig som reklamebyrået, får du strategisk og innsiktsbasert innhold til alle kanaler som drar kundene hele veien fram til kassa, og ikke bare stopper etter den påkostede reklamefilmen i toppen av trakta. 

Sæby sier at de generelt opplever at etterspørselen etter kreative og strategiske innholdsrådgivere vokser.

To andre trender hun nevner innenfor innholdsmarkedsføring er økt omfang av podkast og at kundene er opptatt av dokumentert effekt og mer rapportering.

Tre faktorer

Helene Hopstock i Markedssjefene sier de ser tre fremtredende faktorer. Disse handler om KI, analyser og eksperimentering, og gjerne alle tre satt sammen.

– KI, spesielt innen tekstproduksjon, har fått en merkbart større rolle i mange selskaper. Dette frigjør ressurser og tid til andre oppgaver, og gir rom for ny kreativitet og innsikt. Det gjøres mer analysearbeid, og datagrunnlaget brukes blant annet til å få bedre forståelse av kundereise og forbrukeratferd, og gir dermed også muligheten til å teste nye typer tilpasset innhold, sier Hopstock.

De merker også endringer i hvilke kanaler som brukes mest.

– Google er fortsatt den mest brukte, men vi ser en økning i søk gjennom sosiale medier, særlig TikTok, samt nisjespesifikke plattformer som Tise og Pinterest. Dette må vi ta hensyn til når vi planlegger nytt innhold.

Dette gjør også at kundene deres eksperimenterer mer enn før. Videoer i TikTok er et eksempel på dette.

– For de aller fleste selskaper er mesteparten av markedsbudsjettet dedikert til faste aktiviteter som de vet fungerer. Nå ser vi imidlertid at flere av kundene våre er mer villige til å eksperimentere enn tidligere. Det har blitt vanligere å sette av en liten pott til å produsere annet type innhold som kan testes i nye kanaler. 

Samtidig har også den mer tradisjonelle formen for innholdsmarkedsføring fortsatt en viktig plass, understreker hun.

– Dette inkluderer gode kundecaser og brukergenerert innhold, søkbare tekster og videoer som gir nytteverdi – gjerne med dynamiske landingssider tilpasset søk, preferanser og tidligere atferd. Noen fortsetter med podkaster som har gått i lengre perioder, mens andre tester nye formater for informasjon og kommunikasjon; for eksempel how to-videoer som forklarer og gir svar på konkrete problemstillinger.

Yngre målgrupper

Sosiale medier-ansvarlig i Synlighet, Katinka Sletten, ser en trend der kunder blir stadig mer opptatt av innholdsproduksjon.

– Flere hos oss investerer mer i videoproduksjoner og annet type innhold, som også vil gjøre det bra organisk, og ikke bare betalt. Dette er nok en reaksjon på at det har blitt vanskeligere med sporing, og CPM-en hos flere aktører (som for eksempel Meta) har hatt ganske store svingninger det siste året. Det å ha godt og gjennomtenkt innhold er den beste måten å beskytte seg mot de store svingningene på, og en måte å ta tilbake en del av kontrollen.

Hun mener godt innhold passer for alle målgrupper, men at det er spesielt effektivt når det rettes mot yngre.

– De har vokst opp med internett, og er blitt immun for mye av den tradisjonelle reklamen vi kjenner fra før. For å nå gjennom til Gen Z og Alpha, er du nødt til å ha godt innhold som virker genuint og treffer. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS