Emily De Luc Dahl (20), Sandra Jørgensen (21), Leonora Tegneby (23) og Marianne Birkeland (23) har startet det digitale markedsføringsbyrået Studio BLÅ for å bygge kompetanse og følge drømmene sine innen innholdsproduksjon.

Bygger karrieredrømmen mens de studerer: – Nå er det bare å krysse fingrene

Med eget markedsføringsbyrå håper studentene bak Studio BLÅ å bygge kompetanse og sikre seg en plass i en konkurranseutsatt bransje.

Publisert
Marianne Birkeland (23) er fra Birkeland på Sørlandet. Hun elsker å skape innhold, og har hovedfokus på innholdsproduksjon og design.

– Fremtid med tanke på jobbmuligheter er jo alltid litt skummelt å tenke på, men vi er ved godt mot. Gjennom å starte eget markedsføringsbyrå har vi hvert fall innsett at vi har valgt riktig retning, og det har absolutt gitt mersmak! 

Det forteller Emily De Luc Dahl, Sandra Jørgensen, Leonora Tegneby og Marianne Birkeland, studenter ved Høyskolen Kristiania som står bak det nyoppstartede digitale markedsføringsbyrået Studio BLÅ.

– Nå er det bare å krysse fingrene og jobbe på for å kunne fortsette i bransjen etter studiene, sier de. 

Et konkurranse­fortrinn

Studentene startet Studio BLÅ for å bygge kompetanse innen det de brenner for og ønsker å jobbe med i fremtiden: innholdsproduksjon.

Emily De Luc Dahl (20) fra Sandnes er Studio BLÅs spesialist på brukergenerert innhold og har hovedansvaret for byråets UGC-tjenester.

– Vi har lært utrolig mye gjennom dette prosjektet, og tar med oss verdien av dette inn på jobbmarkedet, forteller de.

Gruppen mener at erfaringen fra prosjektet gir dem et fortrinn i en bransje der mange stillinger krever omfattende erfaring.

– Mange krever mye erfaring, resultater og et bredt spekter av kunnskap. Det er noe de fleste nyutdannede sjelden har. Derfor synes vi det har vært gøy å jobbe mot å bli ekstra gode i innholdskommunikasjon, fremfor å kunne smått om absolutt alt. 

Byrået har fått noen kundehenvendelser, og har nå et kommende møte med en ny kunde i vente. 

– Det er derfor en veldig spennende tid for oss. Utover dette pusher vi ikke selv på for få flere kunder akkurat nå, da semesteret vårt går mot slutten og vi vil prioritere studiet og eksamen. 

Drømmer om kreative karrierer

Hver av de fire studentene har klare ambisjoner for fremtiden.

– Drømmejobben min er å jobbe med innholdsproduksjon. Jeg elsker å kommunisere gjennom tekst, video, foto og design. Men viktigst av alt er at det er et motiverende og trygt arbeidsmiljø, som tar hånd om nyutdannede, sier Marianne Birkeland. 

Emily De Luc Dahl håper en dag å starte sitt eget markedsføringsbyrå:

– Studio BLÅ har derfor vært en skikkelig smakebit på hvordan det er å starte opp noe fra scratch!

Sandra Jørgensen (21) er fra Oslo. Hun Studio BLÅs ansvarlige leder for innhold og strategi, med innholdsproduksjon som favorittfelt.

Sandra Jørgensen ønsker seg en karriere innen reklame og kampanjeutvikling, mens Leonora Tegneby drømmer om å jobbe som frilanser:

– Da har man ofte mer frihet til å være kreativ og komme med ideer. Det er så gøy å se en idé komme til live, sier Jørgensen. 

– Jeg liker en variert hverdag, så det å kunne ha masse spennende kunder rundt omkring, er midt i blinken for meg! Å kunne være sin egen sjef og styre sin egen hverdag har alltid vært en ambisjon, sier Tegneby. 

– Litt tungt

Å kombinere studier og byråarbeid har imidlertid vært krevende.

– For å være ærlig har det vært litt tungt. Å være digital markedsfører krever tid, og det gjør det òg å være student. Selv om vi har prioritert Studio BLÅ over andre emner, skulle vi likevel ønske at vi kunne satse 100 prosent på byrået vårt. 

Leonora Tegneby (23) fra Son, er dyktig på å skape engasjerende innhold som treffer målgruppen. Favorittfeltet hennes er sosiale medier og videoredigering.

Det å sette opp nettsiden var nok den største utfordringen, mener studentene, som tidlig bestemte seg for å satse på innhold og organisk markedsføring i stedet for å spre innsatsen over alt fra analyser til nettsideutvikling.

Den største lærdommen har vært tidsdisponering og prioritering.

– Bare en 20- sekunders video ligger det enormt mye tid bak. Samtidig ønsker vi å ha gode relasjoner med kundene. Vi har blitt mer bevisst på hvor lang tid ting tar, og har lært av det.

At studentene har skaffet seg mye erfaring er sikkert, men Studio BLÅs fremtid er fortsatt usikker. 

– Per nå er tanken at det forblir et skoleprosjekt, men som et så godt team vi har vært, er det blitt snakket om å ta opp bedriften igjen når vi alle samles, forteller de og avslutter:

– Selv om vi ikke kom i mål med alt vi drømte om, har det vært en fantastisk reise å med vårt lille markedsføringsbyrå.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS