Caroline Riis og Eirik Sørensen kan kanskje le mer i 2025. Foreløpig har de en rekke jobber på shortlist til Epica og Eurobest.

27 norske på shortlist i Epica Awards

Se listen her.

Publisert Sist oppdatert

– Kjempegøy! Det har vært et par veldig bra uker for TRY med Årets byrå, Eurobest og Gulltaggen i forrige uke. Så nå er vi veldig glade på TRY-huset, sier kreativ leder i TRY Reklame, Egil Pay, til KOM24.

Tirsdag kom det en ny sjanse for mer heder til gjengen i TRY, da shortlist for årets Epica awards kom.

Der skiller TRY seg ut med hele tolv jobber på shortlist, av totalt 27 norske jobber på Shortlist. Til sammenligning var det i fjor 20 norske jobber på shortlist, det endte med ni metall i fjor. 

– Er det tegn til at bransjen begynner å bli litt friskmeldt etter noen tunge år?

– Jeg synes vi ser noen små tegn til at markedet bedrer seg lite grann. Først og fremst kanskje med at annonsørene gir oss enda litt mer spillerom til å lage litt mer merkevarebyggende reklame. At de tenker mer langsiktig, merkevarebyggende reklame. Det er veldig positivt, synes vi, sier han.

Epica er blant de tre viktigste konkurransene utenlands for TRY, sammen med Eurobest og Cannes.

– Hvilke av jobbene deres har du mest troen på?

– Dette er en konkurranse som er juryert av journalister, så det er en litt atypisk jury. Så det er ikke lett å si hva som vinner, men det er ofte mer tradisjonell reklame som gjør det bra, sier han.

Morgenstern har ti jobber på shortlist, POL og WAL to og Anorak en. 

I Morgenstern er de svært fornøyde.

– Utrolig gøy, ikke minst fordi fem forskjellige kunder er på shortlist, og fire ulike kreative team er involverte – og dertil mange andre ressurser, sier byråleder Camilla Kim Kielland til KOM24.

– Så får vi håpe både vi og de andre norske byråene setter Norge på kartet når metall skal deles ut i desember, sier hun.

Også i POL står jubelen i taket.

– Shortlist i Epica er like stor hver gang og ekstra gøy for Change the course som nå hanker inn sin 8. shortlist i fire ulike konkurranser, pluss bronse i Gulltaggen, sier kreativ leder Thorbjørn Ruud.

Han mener dette lover bra for skisportens framtid.

– Og gøy at Bring sin jobb Molding madness fortsetter sin gode flyt i denne konkurransesesongen, sier han.

I Anorak bruker de få ord på feiringen.

– Veldig kult. En fantastisk idé som er veldig bra gjennomført. Vi mener selvsagt det er rettferdig at denne er på shortlist, sier Pelle Josephson.

I WAL er de enda kortere i kommentaren.

– Kjempegøy! Vi går for gull, sier byråleder Herman Mueller Stormyr.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS