– McDonald’s og Kiwi er kanskje tidlige tegn på et trendskifte, der marked og HR innser at de i mange tilfeller har sammenfallende interesser, skriver Hans Petter Stub.
– McDonald’s og Kiwi er kanskje tidlige tegn på et trendskifte, der marked og HR innser at de i mange tilfeller har sammenfallende interesser, skriver Hans Petter Stub.

MENINGER:

Kiwi og «Mækkern» har skjønt noe få andre har

«Jeg mistenker at disse kampanjene ikke først og fremst er laget for å rekruttere flere restaurantmedarbeidere og butikkansatte», skriver Hans Petter Stub.

Publisert

Du har sikkert fått med deg TV-reklamen til Kiwi, med budskapet «Kassevis av muligheter». Her følger vi en ung jente fra moren nærmest truer med at den eneste jobben datteren kan få er å sitte i kassen på Kiwi frem til den tidligere så håpløse tenåringen blir en strålende fornøyd butikksjef. 

McDonald's sine kampanjer «Stjel våre ansatte» og «Søk jobben 70 % ikke vil ha» har også gått sin seiersgang i dette landet.

Det er to employer branding-kampanjer som er ganske så banebrytende, av flere årsaker. 

For det første bruker de begge flater som vanligvis er forbeholdt massekommunikasjon. Tenk det, TV-reklame for Kiwi som ikke selger brød og bleier, utendørsreklame som ikke selger cheeseburgere. For oss som jobber med employer branding kan man bli rørt av mindre. 

Det andre som er oppsiktsvekkende med kampanjene er at det er markedsavdelingen som er drivende for dem begge. Vanligvis er employer branding noe HR driver med. Ganske så alene. 

Men jeg mistenker at disse kampanjene ikke først og fremst er laget for å rekruttere flere restaurantmedarbeidere og butikkansatte. 

Det markedsavdelingen i McDonald’s og Kiwi har forstått, er at inntrykket du og jeg har av dem som arbeidsgivere har mye å si for hvor mange hamburgere vi ønsker å kjøpe og hvilken butikk vi helst handler i. 

Employer branding henger nemlig tett sammen med corporate branding. Ditt omdømme som arbeidsgiver er koblet til ditt generelle omdømme. Dette er jo på ingen måte en stor nyhet, Apeland sin RepTrak-undersøkelse har vist dette i årevis. 

Det er dog fascinerende få markedsavdelinger som har tatt det inn over seg. De lar HR styre employer branding stort sett helt på egenhånd. Marked sparrer sikker litt, kommer med noen ideer i dann og vann, gir noen tips i ny og ne. Den største verdien har dog marked holdt for seg selv, nemlig budsjettet. 

Det er langt flere som bør tenke om McDonald’s og Kiwi, og se den sterke koblingen mellom kundenes oppfatning av virksomheten som arbeidsgiver og viljen til å kjøpe produktene og tjenestene.

Jeg tipper noen har endret viljen til å kjøpe en Tesla i lys av den langvarige streiken i Sverige og det var sikkert noen som gikk forbi Olivia under streiken i vår. At Pizzabakeren fikk gjennomgå på Instagram i 2022 har nok hatt noe å si for omsetningen. 

Eller snu på det – jeg handler mer på min lokale ostebutikk rett og slett fordi jeg har inntrykk av at de ansatte storkoser seg med produktene de selger, og kjøper gladelig mer olivenolje fordi jeg innbiller meg at de ansatte på Oliviers & Co har det fint.

McDonald’s og Kiwi er kanskje tidlige tegn på et trendskifte, der marked og HR innser at de i mange tilfeller har sammenfallende interesser. Om ikke de forstår det selv, er det kanskje dags for at toppledelsen forstår det. 

Det er ikke bare prisen, produktet, plasseringen og promoteringen som avgjør om vi vil handle hos deg. Personalpolitikken har også sitt å si. 

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS