Sokkeldirektoratet passerer 20.000 følgere på LinkedIn
Med en tydelig strategi og engasjerte ansatte bruker direktoratet LinkedIn for å oppfylle sitt samfunnsoppdrag.
Sokkeldirektoratet har nådd en milepæl på LinkedIn med over 20 000 følgere.
Kommunikasjonsdirektør Ola Anders Skauby forteller at kanalen har blitt en viktig del av direktoratets samfunnsoppdrag med å tilgjengeliggjøre og formidle data, analyser og kunnskap om norsk kontinentalsokkel.
– Vi satte oss et mål om 20 000 følgere før årsskiftet, og det har vi nådd takket være målrettet arbeid med kommunikasjon og innhold. Ved å sette en strategi blir det enklere å jobbe målrettet, sier Skauby.
Hjelper ansatte ut på LinkedIn
LinkedIn har blitt en sentral del av Sokkeldirektoratets kommunikasjonsstrategi, men brukes som et tillegg til de primære kanalene, deriblant nettsidene sodir.no og norskpetroleum.no.
– Vi bruker LinkedIn som et supplement til det vi formidler på nettstedene våre. Her publiserer vi saker av allmenn interesse og skriver korte, konsise poster med tydelig faktainnhold. Ofte vekker vi nysgjerrighet og lenker videre til nettsidene våre for mer utfyllende informasjon, forklarer Skauby.
LinkedIn fungerer også som en arena for å fremheve direktoratets deltakelse på ulike konferanser og arrangementer.
– Når vi holder innlegg på konferanser eller andre arenaer, bruker vi LinkedIn til å dele dette. Vi tagger arrangører og bruker relevante hashtager for å nå ut til riktig publikum, sier han.
Skauby fremhever at en viktig del av suksessen ligger i engasjementet fra både ansatte og eksterne følgere.
– Vi ser at folk deler postene våre fordi de føler vi har noe relevant å komme med. Våre ansatte blir også oppfordret til å dele innlegg – både når de har deltatt i noe jobbrelatert, og når vi publiserer innhold fra vår egen konto.
Ny milepæl i sikte
Milepælen ble feiret med kake på kontoret, og neste uke planlegger Sokkeldirektoratet en større markering under et allmøte. Der skal de også feire at de nærmer seg en halv million besøk på nettsidene sine.
– Vi kommer til å snakke om LinkedIn og hvordan vi bruker plattformen. Målet er å oppfordre og engasjere de ansatte til å være aktive, sier Skauby og fortsetter:
– LinkedIn hjelper oss å oppfylle samfunnsoppdraget vårt som et fagdirektorat. Vi skal være en tydelig og troverdig formidler av fakta og analyser, og det arbeidet stopper ikke her.
Sokkeldirektoratet ser nå fremover og skal sette seg et nytt mål for videre vekst.
– Jeg tror det er litt for hårete å si at vi skal nå 25.000 følgere innen utgangen av året, men vi skal fortsette å være relevante, slik at det oppleves nyttig å følge oss, avslutter Skauby.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no