Unge nordmenn bekymret for at sosiale medier påvirker valgkampen
1 av 3 er bekymret for at selskaper som eksempelvis Facebook, Google, YouTube og TikTok skal påvirke valgkampen til høsten.
Det viser en undersøkelse Ipsos har gjennomført for Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
De unge mellom 18-29 år er mer bekymret enn nordmenn flest. Her oppgir hele 42 prosent at de er bekymret for «big- tech’s» påvirkning på valgkampen.
—Eksplosjonen i bruk av kunstigi intelligens på flere av de sosiale plattformene er en game-changer. Det går forferdelig raskt, og kappløpet mellom techselskapene er i full gang. Det kan føre til at det blir enda vanskeligere å skille mellom ekte og falske nyheter, sier Pål Wien Espen som er direktør i Nkom.
Espen mener likevel det er mindre grunn til å frykte manipulasjon i den norske valgkampen sammenlignet med andre land.
—Demokratiet står sterkt i Norge og det reduserer sannsynligheten for manipulasjon ved valg i Norge betraktelig sammenlignet med andre land.