HubSpot og TikTok inngår samarbeid for å nå B2B-markedet
TikTok er fortsatt blant landets største sosiale medier-kanaler, men de andre vokser langt mer.

Den elleville TikTok-veksten har stoppet helt opp

TikTok kom som en kule og fikk alles oppmerksomhet. Men nå har veksten omtrent stoppet opp. Og visste du at folk i Oslo bruker Snap langt mindre enn folk i resten av landet?

Publisert Sist oppdatert

De siste årene er det særlig én sosiale medier-plattform som har fått mye oppmerksomhet i norske avisspalter og det er TikTok.

Bare i løpet av 2022 var det 360 000 nordmenn som opprettet sin egen konto på TikTok og plutselig var kanalen inne på listen over de fem største SoMe-plattformene i Norge med sine 1 260 000 profiler.

Men i 2023 har veksten stoppet helt opp.

Mindre enn 1/10

Etter årets første ni måneder er gjennomført er det bare opprettet 30 000 nye TikTok-kontoer, altså mindre enn 1/10 av året før. 

Det viser tall fra IPSOS SoMe-tracker, som kom i forrige uke.

Alle andre SoMe-kanaler kan vise til en langt større vekst i 2023. 

Facebook har 210 000 nye profiler, Instagram har vokst med 250 000 nye profiler, Snap har for en stund siden passert Instagram på listen over de største norske SoMe-plattformene og har vokst med 200 000 nye profiler til nå i år.

Selv Twitter (Eller X, som Musk har døpt det om til nå) og YouTube har en større vekst enn TikTok med sine henholdsvis 50 000 og 40 000 nye profiler til nå i år.

Når det kommer til bruken er også utviklingen helt flat for TikTok, som for ett år siden oppgir 21 prosent av brukerne at de bruker plattformen daglig. 

Flere bruker Snap og Insta daglig

Av de 3,7 millioner norske Facebook-profiler er det 67 prosent som bruker plattformen daglig. Det er identisk med året før. 

Snapchat og Instagram på sin side opplever begge to vekst i daglig bruk.

Instagram har 2,9 millioner profiler og hele 78 prosent av alle norske kvinner har profil der. Der har bruken økt fra 39 prosent daglig bruk til 45 prosent daglig bruk i høst.

Snap har 2,98 millioner norske profiler og opplever en vekst fra 50 til 54 prosent daglig bruk på plattformen. 

Hovedforskjellen på Snap og Insta når det kommer til brukermassen er for øvrig hos menn. For 78 prosent av norske kvinner har profil på begge plattformene, men mens Instagram har 55 prosent av norske menn profil har Snap en andel på 60 prosent viser tallene fra Ipsos.

En annen interessant ting hos IPSOS SoMe tracker sine tall er forskjellen i bruk av sosiale medier mellom Oslo og resten av landet.

… Men ikke i Oslo

Det er langt færre som bruker både Facebook og Snap i Oslo enn i resten av landet.

For mens 67 prosent av nordmenn med profil på Facebook bruker den daglig er det bare 57 prosent som gjør det samme i Oslo. 

Også på Snap er det markant mindre bruk i hovedstaden enn landet for øvrig. I Norge sett under ett er det 54 prosent av de som har profil som bruker den daglig, mens i hovedstaden er det bare 41 prosent som bruker plattformen like ofte.

Ellers skiller ikke innbyggerne i hovedstaden seg så mye fra resten av landet, når det kommer til bruk av sosiale medier, med unntak av YouTube. For der er bruken litt høyere enn i landet som helhet. 32 prosent av de i Oslo med profil på YouTube bruker den daglig mot 26 prosent i resten av landet.

Når det kommer til strømmetjenester er NRK landets klart største.

67 prosent sier de bruker NRK daglig eller ukentlig mot 52 prosent for Netflix. TV 2 Play har 46 prosent daglig eller ukentlig bruk mot Viaplays 36 prosent. Deretter kommer HBO Max og Disney + med henholdsvis 32 og 31 prosent daglig bruk.

56 prosent av nordmenn bruker Spotify daglig eller ukentlig. 

Powered by Labrador CMS