Håkon Wik og gjengen i Oda ble årets markedsfører.

Årets markedsfører: – Det har vært en del interne kamper

Hun er helt fersk i jobben, han fløy inn fra Indonesia for å få med seg prisutdelingen. Nå har de sikret seg én million markedsføringskroner.

Publisert

– Det føles uvirkelig. Jeg er glad jeg fløy inn i 24 timer fra Indonesia for å få med meg dette. 

Det sier en jublende glad head of growth and marketing i Oda, Håkon Wik, til KOM24.

Onsdag sikret markedsføringsgjengen en million markedsføringskroner til bruk i Schibsteds flater etter at de vant MFOs Årets markedsfører. 

– Det er en kjempefin anerkjennelse av hva vi har stått i de siste 18 månedene, sier han.

– Har aldri hatt mer støtte

– Det har vært tøffe måneder?

– Ja. Det har vært en del interne kamper. Vi har hatt data, vi har hatt overbevisning basert på innsikt vi har fått fra andre steder enn internt og stått i det og fått gjennomslag og nå har vi aldri hatt mer støtte i både ledelse og styret vårt, for vi kan vise til at det vi har gjort har fungert og det er kjempegøy, sier Wik.

Oda kjempet med Pierre Robert, Ice, Kolonihagen, Komplett.no og Sats om å sikre seg pengene.

I sin framføring fortalte gjengen fra Oda om hva de måtte prioritere.

At de måtte tydeliggjøre hva Oda står for og kommunisere det til markedet.

Det var nødt til å fylle trakten for å øke interessen for dagligvarer på nett og Oda generelt, de måtte få til mer effektiv markedsføring og de måtte prioritere tydeligere.

På scenen snakket de om at de i mange år hadde snakket om veldig mye og puttet penger bak alle budskap. 

Men i fjor kom de fram til at de måtte prioritere hvilke budskap og kjøpssituasjoner de ønsket å bli kjent for og bygge mental tilgjengelighet i.

De måtte og nå flere mennesker i kanaler der de kunne gripe oppmerksomheten deres og endre atferd med relevant historiefortelling.

Fra scenene kunne de fortelle at nådde nesten begge forretnings og atferdsmål i et svakt dagligvaremarked preget av en historisk tøff priskrig.

Wik forteller at motstanden de opplevde kom fra et ønske om å finne ut av alt selv og da er det lett å ty til at det man har gjort før, er det som er riktig. 

– Det er genuint det at vi åpnet dørene våre og lyttet til andre, både internt og eksternt som tidligere ikke hadde kommet fram. Det hjalp nok at jeg var ganske ny i rollen og ikke hadde noen bagasje. Da åpnet det seg opp og vi fikk tatt grep og da kom effekten også, forteller han.

Nina Mikaelsen er ny director of growth i Oda, og kom fra Norwegian like før jul. 

Nytt kommunikasjonskonsept

Hun jubler over den gode starten i jobben.

– Det kunne ikke vært bedre, sier hun fornøyd. 

Hun forteller at pengene kommer godt med, da de er i gang med et nytt kommunikasjonskonsept.

– Vi skal bruke læringen vi gikk gjennom i casen på scenen, så pengene kunne ikke kommet på bedre tidspunkt. det er mye vi vil gjøre, sier hun.

Når det nye konseptet er klart, er ikke bestemt. 

– Vi skal bruke læringen og innsikten vi har fått og ta med det som fungerte videre og vrake det som ikke fungerte. Men vi er helt i startgropen på å definere det, sier hun.

Powered by Labrador CMS