Oda ble årets markedsfører
Onsdag kåret MFO hvem som er den beste markedsføreren. Oda stakk av med prisen.
(Ambassaden): Et par hundre markedsførere var onsdag samlet i den gamle amerikanske ambassaden i Oslo, som nå blant annet er blitt event-lokaler, for å kåre årets markedsfører 2023.
De seks finalistene var Pierre Robert, Ice, Kolonihagen, Oda, Komplett.no og Sats som alle presenterte sine caser foran noen hundre frammøtte.
I samarbeid med Norges største mediehus, Schibsted, får årets vinner synlighet til en verdi av en million kroner.
Premien skal være med på å eskalere og forsterke Årets Markedsfører til videre vekst.
I fjor var det Vipps som stakk av med premien, mens det i år altså var Oda som sikret seg prisen.
Det var Kristian Majer, CEO i Motivation Brandin som delte ut prisen.
I sin tale sa han at flere av kandidatene i år, er det man kan kalle skolebokeksempler på god markedsføring.
Majer peker på at prisen Årets Markedsfører handler om den helhetlige markedsføringsstrategien.
Den er dermed i motsetning til andre priser i bransjen ikke rettet mot kun effekter av spesifikke markedsføringstiltak, medier eller kreativitet alene.
Han sa at juryen leter etter bedrifter som systematisk og strukturert jobber med hele markedsføringsmiksen over et helt år.
– I tøff konkurranse med noen av Norges sterkeste markedsføringsmaskineri overbeviste årets vinner juryen på alle disse kriteriene, sa han.
Begrunnelsen for at Oda stakk av med prisen var at de hadde først en solid forretningsforståelse. De forsto selskapets situasjon, merkevarens posisjon og utfordringene som er i markedet.
– Vinneren har hatt en solid og helhetlig tilnærming til intern og ekstern data og brukt dette til et forbrukerrettet innsiktsarbeid. Det er et tydelig case som viser verdien av langsiktig tenkning, samtidig som de evnet å tenke nytt basert på innsiktene. De tok noen tøffe prioriteringer rundt hva de faktisk ønsker å formidle, sa Majer fra scenen.
Han sa videre at de iterert og videreutviklet kreativene sine kontinuerlig i løpet av året på en imponerende måte. De har tatt noen modige valg i mediemiksen sin, og oppnådd spektakulære resultater uten nødvendigvis å øke budsjettene så kraftig.
– Til slutt, vinneren opererer i et marked dominert av store aktører. Istedenfor å kun se på hva konkurrentene gjør, har de speilet det forbrukerne etterspør i en posisjonering som ingen av konkurrentene kan.