I fremtiden vil brands og butikker være en viktig del av miksen, men influensere vil ta en ledende rolle for å koble sammen produkter og mennesker, skriver Thomas Elvestad i dette innlegget.
I fremtiden vil brands og butikker være en viktig del av miksen, men influensere vil ta en ledende rolle for å koble sammen produkter og mennesker, skriver Thomas Elvestad i dette innlegget.

MENINGER:

Fremtidens netthandel: Hyperpersonalisert, AI- og influenserdrevet

«For å skape en hyperpersonalisert netthandel der merkevarer, forbrukere og kunder er tett sammenvevd, må vi gjennom tre faser. Med hjelp av AI er vi på vei inn i fase 2, og en shoppingrevolusjon. Her kommer innholdsskapere og influensere til å spille en enda viktigere rolle enn i dag. », skriver Thomas Elvestad.

Publisert

For retailbransjen er det umulig å overdrive betydningen og mulighetene AI åpner for i jakten på den ultimate shoppingopplevelsen. 

Det som nå skjer, vil ha en større betydning for bransjen enn noe annet i netthandelens historie. 

I en undersøkelse fra Salesforce i fjor, oppga mer enn halvparten av de spurte at de forventet at selskapene de handler med skal forstå deres unike behov og forventninger. 

For å komme dit – til en ny hyperpersonalisert verden – må vi gjennom følgende faser: 

Netthandel 1.0: Mennesker søker etter produkter 

Det er i denne fasen de fleste vestlige markeder, inkludert Norge, befinner seg i dag. 

Enten det handler om å kjøpe nye sneakers eller støvsugerposer, er handelen karakterisert av at kunden aktivt søker etter produktet. 

Selv om flere nettbutikker har blitt mer sofistikerte over tid, er den fundamentale shoppingopplevelsen i store trekk omtrent den samme som den har vært de siste tjue årene. 

I Asia er det allerede i flere markeder stikk motsatt. 

I løpet av få år har for eksempel netthandelen i Kina snudd fra å være 80 prosent drevet av søk, til at 80 prosent av kjøpene i dag skjer etter personlige produktanbefalinger. 

Dit vil vi også komme i den vestlige verden – produkter vil finne menneskene. 

Netthandel 2.0: Produkter søker etter mennesker 

Med netthandel 2.0 ser vi en økende bruk av løsninger for anbefalinger og hyperpersonaliserte produkt-feeder. 

Se for deg å gå inn i et søkefelt for å finne et spesifikt produkt, bare for å bli møtt av et ubegrenset antall produktanbefalinger du ikke engang visste at du ville ha. Hva om du bare kunne skanne inn et bilde av klokken til en venn, og motta talløse tilbud om lignende produkter i forskjellige priskategorier. 

Kinas største markedsplass på nett, Alibabas Taobao er allerede i denne fasen. Her kombineres personalisering, underholdning og uendelige skrolle-muligheter til å totalt forandre måten mennesker handler og betaler på. 

Bedrifter som har tilgang på detaljert kjøpsdata om et produkt på SKU-nivå (Stock Keeping Unit), har et helt unikt utgangspunkt for å tilby skreddersydde shoppingopplevelser. 

Foreløpig er det bare en håndfull selskaper globalt som har den komplette miksen som skal til for å lykkes med dette. 

Mens tradisjonelle kredittkortselskap muligens vet hvor du handlet, vet de ikke nøyaktig hva du handlet. Sosiale medieplattformer vet at du klikket på lenken, men ikke om du faktisk kjøpte. 

Søkemotorer har heller ikke det totale bildet. Kunden kan også tvile på resultatene etter søk: Er det sponset innhold eller er dette det best valget for meg? 

Netthandel 3.0: Influensere kobler produkter sammen med mennesker 

I den tredje fasen blir influensere og andre innholdsskapere viktigst. 

Selv om influenserøkonomien i høyeste grad blomstrer i dag, er den ikke i nærheten av å ha nådd sitt fulle potensial. 

Fremdeles er det butikker og brands som i de aller fleste tilfeller står mellom sluttkunde og produkt – kanskje med et dryss av en betalt influenser-kampanje for økt interesse. 

Innholdet vil bli skapt av influensere som både i form, følgerskare og spisskompetanse vil bli en langt mer sammensatt gruppe enn det mange oppfatter som en klassisk influenser i dag. 

I fremtiden vil brands og butikker være en viktig del av miksen, men influensere vil ta en ledende rolle for å koble sammen produkter og mennesker. 

Dagens transaksjonspregede shopping vil bli mer meningsfullt, relevant og underholdende for kundene. 

Ifølge Klarnas Future of Retail Report, ønsker hele 26 prosent av Generasjon Z og Millennials at fremtidens shoppingopplevelse vil være så tilpasset og drevet av AI at de selv ikke trenger å handle om de ikke ønsker det. 

I denne fremtidsvisjonen forstår AI deres unike smak og preferanser, og kan selv finne fram til og bestille produktene. 

Et slikt økosystem vil inneholde lag med influensere og andre innholdsskapere i forskjellige kanaler, som fremhever produkter på mer underholdende måter – og gjøre hele shoppingopplevelsen smidigere. 

Når vi har kommet til Netthandel 3.0 vil ikke lenger inspirasjon være løsrevet fra checkout og selve transaksjonen. 

AI-drevne produktanbefalingsløsninger med input fra data på SKU-nivå vil skape mange muligheter for forbrukerengasjement mellom butikk, influenser og produktene selv. 

Selskaper som tar inn over seg disse trendene og investerer i de riktige teknologiene vil ha et stort fortrinn i årene fremover.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS