Ludvig Støre, Kristoffer Johnsrud og Alexander Naglestad i Ecommerce Marketing brenner for å avdekke nye digitale markedsføringsmuligheter for ambisiøse merkevarer som ønsker å flytte grenser og skape en meningsfull effekt.

– Markedsførere har ikke råd til å overse TikTok

De unge entreprenørene har valgt å spesialisere seg i en plattform som mange fortsatt forbinder med dansevideoer. 

Publisert

Sosiale medier har forandret måten bedrifter markedsfører seg på. Fra de tidligere dagene med Facebook til fremveksten av Instagram, har bedrifter kastet seg over nye plattformer i håp om å kapitalisere på deres vekst. 

En plattform som imidlertid fremdeles er undervurdert av mange norske bedrifter, er TikTok. 

Nye krav til markedsførere

– Vi er et litt utradisjonelt byrå, beskriver Kristoffer Johnsrud, Alexander Naglestad og Ludvig Støre i Ecommerce Marketing. 

Hva som gjør dem unike, er deres spesialisering på TikTok. De så muligheten i en plattform som var underutnyttet i Norge og satset hardt. 

– Som et digitalt markedsføringsbyrå vet vi at folk er lei av typiske annonser. Forbrukerne forandrer seg og stiller nå helt andre krav til hva de ønsker å se. 

Likevel føler de at mange byråer sliter med å tilpasse seg og fortsetter med markedsføringen de har gjort i en årrekke. 

TikTok-revolusjon

De mener en vanlig feil blant markedsførere er å komme for sent i gang med å bruke nye mediekanaler. De som er tidlig ute får både viktig lærdom og et forsprang. 

Det er lite som tilsier at TikTok ikke har kommet for å bli. Kanalen har nå over 1,3 million norske brukere, og stadig flere av dem er voksne. Det gjør kanalen mer og mer aktuell for å nå ut med kommersielle budskap. 

– Facebook og Instagram begynte også som kanaler for «de unge», og ble derfor litt oversett av markedsførere. Nå domineres de av voksne og unge voksne forbrukere som de fleste annonsører er opptatt av å nå. 

Kostnadseffektivt

En nøkkelfaktor som de mener norske bedrifter undervurderer, er kostnadseffektiviteten på TikTok. Sammenlignet med Meta gir plattformen annonsører muligheten til å nå et stort publikum for en svært lav kostnad. 

– TikTok er en fin måte å nå ut til nye kunder og bygge relasjoner med eksisterende kunder, takket være plattformens evne til å engasjere brukerne og skape direkte salg. 

Dette er spesielt relevant for SMB-markedet, mener de. Tradisjonelle plattformer har blitt mer utfordrende når det gjelder å oppnå visninger og oppmerksomhet. 

– Det er også en liten terskel for å få din reklame vist på TikTok. 

Kjente merkevarer

Gjennom det siste året har teamet hatt muligheten til å etablere store og små bedrifter på TikTok, både med betalte og organiske strategier. 

– Aprila Bank har vi bygd opp til over 11 000 følgere, Active Education bikker snart 50 000 følgere og Anton Sport har gjort storm suksess med deres betalte satsing. 

Parallelt har de også laget innhold for egen byrå-konto på TikTok. Kontoen har over 15 000 følgere, og har generert mange nye kunder. 

– Når vi skal tilby TikTok-tjenester til bedrifter, må vi vise at vi mestrer plattformen selv.

TikTok Masterclass

Nylig lanserte de også et videokurs som gir bedrifter et malverk for å lykkes på plattformen. 

– I over seks måneder har vi investert all vår ekspertise i å analysere hva som kjennetegner suksessfulle bedrifter på TikTok, og vi har komprimert denne innsikten i «TikTok Masterclass» som strekker seg over 7 timer.

De er enige i at å forstå TikTok er én ting, men å beherske det er en annen utfordring. 

– Som en del av Gen-Z, har vi innsikt i hva som appellerer til ulike målgrupper og alderssegmenter.

Powered by Labrador CMS