Daglig leder i Mediebyråforeningen, Kristin Brimi

Reklameomsetningen fortsetter å stupe – en kvart milliard kroner borte på ett halvt år

Juni ble litt bedre, men fortsatt renner pengene ut. Regner med at også høsten blir blodrød.

Publisert Sist oppdatert

– Tallene for første halvår viser en ganske betydelig nedgang som forventet i forkant av året. Nedgangen i juni isolert er ikke så stor, men med tanke på at juni i 22 var en svak måned, viser juni-tallene uansett en relativt sett ganske svak utvikling, sier daglig leder i OMD, Torstein Rafgård i en pressemelding fra Mediebyråforeningen.

Sammenlignet med fjoråret er medieomsetningen som går via mediebyråene redusert med 228 millioner kroner.

Det er en samlet nedgang på 4,7 prosent. Juni isolert ble ikke like mørk som tidligere måneder, men viser fortsatt negativ utvikling med en samlet nedgang på 2,6 prosent.

Hittil i år går digitale medier tilbake med 2,5 prosent, som er en reduksjon i medieomsetning på 52 millioner. 

Både display, søk og sosiale medier er kraftig redusert med totalt 74,4 millioner, og det er kun online video som viser til veksttall med en omsetningsøkning på 20 millioner. 

TV-omsetningen fortsetter også å falle og er redusert med 174 millioner sammenlignet med samme periode i 2022. Det er en nedgang på 10,2 prosent.

Lydreklame derimot fortsetter å vokse og kan vise til en omsetningsøkning på nesten 30 millioner fra fjoråret. Det er en oppgang på 13,2 prosent. 

Radio har en oppgang på 11,2 prosent og podkast viser til positiv vekst på 44,4 prosent, noe som utgjør rundt seks millioner kroner.

– Fremover er det fortsatt grunn til å forvente nedgang i markedet, selv om nivåene fra 2022 fremover vil bli lettere å matche, sier Rafgård i pressemeldingen og fortsetter: 

– På kanalnivå var juni isolert en fæl måned for TV, mens utviklingen på digital video fremdeles er positiv. Fortsatt fremgang for Lyd, Utendørs og Kino er imponerende og er med på å skape en spennende dynamikk i markedet, avslutter Rafgård.

Kino legger også bak seg positiv utvikling etter årets seks første måneder, med en vekst på 33,6 prosent, som tilsvarer en økning på 18,4 millioner.

Også utendørsreklame fortsetter veksten og har en omsetningsøkning på 32,5 millioner sammenlignet med samme periode i fjor. Det betyr en oppgang på 10,6 prosent, og per juni har utendørsreklame en andel på 7,2 prosent av den totale reklamekaka.

Printmedier og DM fortsetter den negative trenden og omsetningen via disse kanalene er redusert med 90 millioner fra i fjor.

Powered by Labrador CMS