Fra venstre: Benedikte Løvdal (Kreativt Forum), Camilla Gåre (Mediebyråforeningen) og Jan Morten Drange (ANFO).
Fra venstre: Benedikte Løvdal (Kreativt Forum), Camilla Gåre (Mediebyråforeningen) og Jan Morten Drange (ANFO).

Dette sier Mediebyråforeningen om mulige pitche-regler

ANFO, Kreativt Forum og Mediebyråforeningen møtes onsdag denne uken for å diskutere problemene rundt pitching i reklamebransjen.

Publisert Sist oppdatert

– Diskusjonen rundt anbudsprosesser kommer opp med ujevne mellomrom og den siste tiden har det vært en mangesidig og bred debatt, og Mediebyråforeningen har derfor invitert de mest sentrale foreningene til videre dialog. 

Det skriver Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen, i en e-post til KOM24.

Kreativt Forum, Annonsørforeningen (ANFO) og Mediebyråforeningen har møte førstkommende onsdag for å diskutere temaet.

Vil ta ansvar

Pitching, byråkonkurranser og anbudsprosesser er blitt hyppig diskutert de siste ukene. 

Det hele startet da byrået WAL startet et omfattende samarbeid med Coop, til tross for at de ikke deltok i den opprinnelige konkurransen med andre byråer.

Kritikken mot disse prosessene handler i stor grad om at man som byrå risikerer å sette av mye tid og ressurser til konkurranser der man kan ende opp med å sitte igjen tomhendt. Flere har tatt til orde for tydeligere føringer i pitche-rundene.

– Bransjen er og har de siste årene vært i stadig utvikling, og vi er alle tjent med engasjement i hvordan vi videreutvikler og tilpasser samarbeidsformer, skriver Gåre.

Samtidig har flere fremhevet at konkurransene med andre byråer er givende, og at kreative anbudsprosesser ikke bare har negative sider eller utfall.

– Vi vil også bruke denne anledningen for å få bransjens synspunkt på hva er som er god anbudsprosess, og så skal vi i Mediebyråforeningen ta vår del av ansvaret for å tilrettelegge for bedre prosesser. Vi starter i møtet kommende onsdag, men vi ser for oss et lengre og konstruktivt samarbeid rundt anbudsprosesser.

– Bedre rammer

Daglig leder i Kreativt Forum, Benedikte Løvdal, sa dette om pitching til KOM24 i forrige uke:

– Dette er et gufs fra fortiden og det er ikke noen god grunn for å gjøre det. Det er en sirkusøvelse som ofte ikke har rot i verken virkeligheten og måten man jobber på etter byråpartner valgt.

– Det er en tradisjon det er på tide man i stor grad legger død. Får man til en større endring her er det et steg i rett retning.

Camilla Gåre er ikke utelukkende negativ til prosessene som foregår i dag.

– Vi ønsker bedre rammer og retningslinjer sett fra byråenes side, og må se på videre prosess etter møtet på onsdag. Jeg vil understreke at det er mange gode anbudsprosesser, men vi tror det er hensiktsmessig for alle med økt bevissthet, gode rfier, rfper og et bedre rammeverk.

Vil ta tid

Hun ser for seg at bransjeorganisasjonene vil bruke en del tid på dette, og skriver at det blir en langsiktig prosess.

– Arbeidet ligger ikke bare i selve rammeverket, det tar tid å implementere det, øke bevisstheten og få bransjen til å bruke det. Mediebyråforeningen ønsker å ta på seg større ansvar for dette, og tilgjengeliggjøre en verktøykasse for å sikre gode anbudsprosesser. Jeg tror den debatten som har vært til nå, også er med på å øke bevisstheten og bare i kraft av den kan dette resultere i mer hensiktsmessige og ressurseffektive samarbeid. 

– Selve debatten som har vært nå i høst vil avta etter hvert, og målet er da at det ligger et nytt rammeverk tilgjengelig. I en så konkurranseutsatt bransje som vår er det enda viktigere enn tidligere å skape en økt bevisstgjøring rundt dette temaet.

Anbudsprosesser kan variere i form og innhold, for eksempel basert på om oppdragsgiver er en offentlig organisasjon eller et kommersielt selskap.

 – På nåværende tidspunkt så tar vi ikke stilling til offentlig eller private anbud. Vår intensjon er å kartlegge hva som kjennetegner gode anbudsprosesser uavhengig om kunden er i privat eller offentlig sektor. Vi vil også se på anbudsprosesser i andre deler av næringslivet, for å se på synergier, erfaringsdeling og inspirasjon, sier Gåre.

Powered by Labrador CMS