Fra venstre: Cecilie Sørum Eriksrud (Max Social), Thor-Erik Claussen (Casa Media), Marius Solberg (Mothership Stories), Harald Dal (Pullman Management) og Stian Johansen (Kontent)

Slik jobber profilbyråene for å bli attraktive

– Når vi tar inn en profil, tenker vi mange år fram i tid.

Publisert Sist oppdatert

Influensere og profiler er det mange av. Samtidig dukker det stadig opp nye byråer og management som konkurrerer med hverandre om signaturen til disse profilene.

Cecilie Sørum Eriksrud, daglig leder i Max Social, sier at de opplever det norske miljøet rundt influensere stort sett som ryddig.

– Vi er en annonsekategori i vekst, så det er naturlig at det også kommer flere management. Vi ser ikke på dette som en utfordring, men vi håper at de også jobber innenfor de etiske retningslinjene som gjelder i Norge, og bidrar til å profesjonalisere bransjen sier, Eriksrud til KOM24.

To parter

Max Social har samarbeid med rundt 40 profiler, opplyser Eriksrud. Når de leter opp nye profiler, forsøker de å se hva de mangler i sin profilportefølje.

– Vi kan for eksempel ha et hull i porteføljen vår. Dette ser vi blant annet ved at kundene våre etterspør profiler som driver innenfor et visst segment som vi ikke har. Da leter vi etter noen som passer i den kategorien. Det kan også skje at profilene selv kontakter oss.

De har ikke noe mål om å signere flest mulig. Det viktigste er at de passer til det de trenger til enhver tid.

– Når vi får inn nye profiler, er det en prosess der vi prater sammen. Det er litt som et jobbintervju som går begge veier. De skal like oss, og vi skal like dem, sier Eriksrud.

Det hender også at profiler forsvinner, av ulike grunner.

– Vi prøver å balansere mellom å utvikle de vi allerede har og få inn nye. Det hender for eksempel at noen går ut fordi de ønsker å starte for seg selv, eller bytte management. Det er hele tiden en bevegelse sånn sett.

– Enkel oppskrift

Marius Solberg, kreativ leder i Mothership Stories, beskriver jobben med å gjøre seg attraktiv for profiler slik:

– Det er en ganske enkel oppskrift. De profilene vi allerede har må bli fornøyde med oss. At våre folk er happy, er den beste reklamen. Det er en liten bransje der folk snakker sammen, og folk vet hvem som er fornøyd eller misfornøyd.

I Mothership har de nå ni profiler. Solberg mener det er viktig at de representerer hvert sitt segment.

– Alle vi har nå, er forskjellige. Det er viktig for oss å ikke ha mange profiler som er veldig like. Da kan man se for seg en kunde som ønsker å jobbe med en type profil, også har vi ti av dem. Da må vi slå mynt om hvem som får oppdraget. Det tror jeg er oppskriften på dårlig stemning internt, sier Solberg.

Nå har de for eksempel Ole Sirnes innenfor mat-segmentet, og Ingrid Lysne innenfor bærekraft.

– Det å signere noen, gir et stort ansvar. Og det skal man ikke ta lett på. Døra vår er aldri stengt, men akkurat nå synes vi at vi har en gjeng som passer veldig bra og som bidrar til høy trivsel i samarbeidet vårt. For oss er det essensielt å jobbe for mennesker som deler våre verdier og som også legger energi i et godt samarbeid, samt forstår at godt samarbeid gir dem best resultater.

Solberg tror det er bra at det finnes mindre management som deres.

– Det er mange byråer, og man ser helt klart en trend nå der det dukker opp flere mindre aktører. Før hadde kanskje fem av de store byråene alle profilene, men nå er det flere sånne som oss. Jeg tror det er sunt. Og jo flere seriøse aktører, jo bedre for markedet.

Personlig støtte

Stian Johansen er byråsjef i Kontent, som har 16 profiler i dag. Han skriver i en e-post at de jobber med å få inn noen til.

Heller ikke de har et mål om å få inn veldig mange i sin portefølje.

– Det er viktig for oss å representere profilene profesjonelt overfor våre kunder og de mediebyråer vi samarbeider med. Dette betyr at vi forhandler avtaler, administrerer kontrakter og håndterer generell forretningsrelatert kommunikasjon på deres vegne. Videre så er det mye fokus på å utvikle merkevaren til profilene. Her har vi et bredt nettverk av merkevarepartnere og annonsører som vi kan koble profilene til for potensielle samarbeid, skriver Johansen.

Kontent tilbyr regelmessige ukemøter, workshops og er alltid tilgjengelig for å sparre med profilene, opplyser han. Dette kan handle om inngåelse av kommersielle avtaler, pressehåndtering, TV-samarbeid, bokutgivelser, utvikling av varemerker, kolleksjoner osv. 

– Utenom å levere på det kommersielle så ser vi at personlig støtte er viktig. Våre managere har en viktig oppgave her.

– Vi ønsker å jobbe med profiler som er gode forbilder og som har gode verdier. Det har vi sagt fra dag en og det er noe jeg føler vi har innfridd på. De må ha en ansvarlighet overfor egen merkevare og andres, pluss at de skal passe inn i miksen med de andre profilene, avslutter Johansen.

Organisk

Pullman Management spesialiserer seg på skuespillere, og har siden oppstarten i 2005 jobbet seg opp til å få en solid posisjon i markedet.

Grunnlegger Harald Dal sier at de ikke trenger å markedsføre seg selv i spesielt stor grad.

– Vi så et behov, og jeg startet med fem skuespillere. Nå har vi 100 profiler fordelt på fire ansatte i teamet vårt, sier Dal.

– Vi har gått forsiktig fram, men veksten vår har vært organisk. Det korte svaret på hvordan man blir attraktiv er; fornøyde klienter gir flere klienter. I tillegg til å sørge for å være oppdaterte i markedet så er det viktig for oss å utvide med ny kompetanse i teamet vårt. Og vi er selvsagt opptatt av å ha en god kjemi med de vi representerer/samarbeider med, legger han til.

Pullman har profiler som Anders Danielsen Lie, Anette Hoff, Bjørn Sundquist og Jenny Skavlan i sin portefølje.

Også Dal vektlegger bredde som viktig.

– Det har vært viktig for oss å ha profiler som gjør mange forskjellige ting. Vi jobber med veldig mange ulike oppdrag i løpet av et år, og alt fra små til store arrangementer. Vi har hele tiden vært tro til vår strategi, og ikke kastet oss på trender. For oss har det fungert, sier han.

Hard konkurranse

Thor-Erik Claussen er daglig leder i profil- og innholdsbyrået Casa Media, som ble startet i fjor høst.

De jobber blant annet med profiler som Kaveh Rashidi, Mads Hansen, Anne Rimmen og Emil Gukild.

– Casa Media jobber innenfor flere områder, blant annet med profiler. Vi er ikke et management, men samarbeider med voksne, selvstendige mennesker som vi er til dels veldig glade i og tilbyr hjelp innen booking og kommersielle samarbeid. Dette er en tøff bransje, skriver Claussen i en e-post til KOM24.

Claussen kom selv fra jobb i VG. Det samme gjorde Simen Gjerstad og Jamel Rake, som også jobber i byrået.

– Vi har en liten, men det vi syns er en god profilstall. Vi ønsker å jobbe med folk vi kan være en støttespiller for. Vi har ikke satt et tak på antall profiler i stallen, men vi skal kunne hjelpe og følge opp de vi har. Og dukker det opp en profil som det er naturlig for oss å samarbeide med, så gjør vi det. 

Powered by Labrador CMS