Fra venstre: Anne-Lise Mørch von der Fehr, Kristin Skogen Lund, Håkon Haugli og Ole Christian Apeland.

Topplederne om krisene de har håndtert: – Det gjør vi aldri igjen

Avtroppende Schibsted-sjef Kristin Skogen Lund forteller om hvordan pandemien endret kommunikasjonen i selskapet. Og Innovasjon Norge-sjefen deler en PR-flause han aldri vil gjenta.

Publisert

(Edderkoppen Scene, Oslo): Under kommunikasjonsdagen onsdag ledet Ole Christian Apeland en panelsamtale som handlet om hva som er bra og dårlig PR-arbeid.

I panelet var:

  • Kristin Skogen Lund, CEO i Schibsted
  • Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge
  • Anne-Lise Mørch von der Fehr, daglig leder i Kommunikasjonsforeningen
  • De tre ble først spurt grunnleggende om hvorfor kommunikasjon er viktig.

– Alle bedrifter er avhengig av at man klarer å kommunisere sin profil. Det er man avhengig av for å gjennomføre sin strategi, og for å skape en følelse av delaktighet hos de som jobber der, sa Kristin Skogen Lund.

– Blir lei av meg selv

Skogen Lund la spesielt vekt på å kunne gjenta ting, selv om man har sagt det mange ganger.

– Jeg blir jo lei av meg selv før jeg har sagt det. Men jeg tror kanskje at jeg bare to eller tre ganger har opplevd å høre at «ja, nå har vi skjønt det». Jeg kan også få lyst til å si nye ting, og det må man være forsiktig med. Sørg for at folk har fått med seg det første, sa hun

Hun delte også en episode der hun fikk god drahjelp fra kommunikasjon.

– Da pandemien kom gikk det fort, og det var masse usikkerhet. Det første folk gjorde var å slutte å annonsere, som er det vi i Schibsted lever av. Da var vi veldig åpne og satset hardt på digital­kommunikasjon, for å fortelle hvordan det gikk. Det ble egentlig starten på en ny tradisjon for oss.

Bommet med PR-stunt

– Godt humør synes jeg er viktig i kommunikasjonsarbeid. De store krisene i et selskap handler i stor grad om kommunikasjon. Noen ganger er det mangel på evnen til å forklare hva man står i, sa Håkon Haugli.

Haugli i Innovasjon Norge fortalte om da de satte i gang et PR-stunt i 2019. Det handlet om at Sommarøy utenfor Tromsø skulle bli en tidsfri sone.

Det statlige selskapet brukte nesten er halv million kroner, og gjorde at øysamfunnet ble snakket om verden rundt. Innovasjon Norge brukte blant annet pengene på profesjonell hjelp fra PR-byråer, både i Oslo og London, skrev NRK.

– Dette var en krise som jeg måtte stå i og håndtere. Vi var ute med budskapet om at Sommarøy skulle bli en tidsfri sone, som i utgangspunktet var en moro idé på grunn av midnattssola. Alle tyske medier kastet seg på, og det var på mange måter et bra stunt. Men etterpå måtte jeg legge meg fysisk flat i Dagsnytt 18, og noe sånt gjør vi aldri igjen.

– Vi som selskap kan ikke formidle falsk informasjon på den måten, la Haugli til.

Må vise vei

Kristin Skogen Lund sa at også kommunikasjonsfolk har et ansvar for å tilegne seg nok kunnskap til å kjenne virksomheten de jobber for.

– En god kommunikasjonsleder må være en god håndverker. Det holder ikke å fortelle folk hva som skal gjøres, du må også vise det. Også tror jeg oppriktig at godt humør er en utrolig undervurdert egenskap hos alle mennesker, også hos kommunikasjonsfolk, la Haugli til.

Ingen av de to har plassert sin kommunikasjonsdirektør i toppledelsen. Dette spurte ordstyrer Apeland om.

– Det er mange som skulle ønske at de satt rundt det lederbordet, men det er trangt rundt det bordet. Der sitter for eksempel ikke HR-direktøren vår heller, sa Haugli.

– At vi i Schibsted, som har sju personer i ledergruppen, ikke har plassert noen i kommunikasjonsavdelingen i ledelsen, er ingen devaluering av jobben de gjør, sa Skogen Lund.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS