– Med AI-assistert analyse kan du følge med i medierapportering og ta datadrevne beslutninger for din PR- og kommunikasjonsstrategi, skriver Keke Rahnasto.

MENINGER:

Du + AI = PR

«Noen oppgaver passer bedre til maskiner, mens andre krever din menneskelige ekspertise. Så – hvem gjør hva?», skriver Keke Rahnasto.

Publisert

Føler du deg litt fortapt når det kommer til AI? Du er ikke alene. Mange har spørsmål om AI og fremtiden kan virke usikker.

Media snakker om jobbene som AI vil overta, mens AI fortsatt kan føles fjernt når det kommer til ditt daglige arbeid.

Vårt syn på fremtiden når det gjelder AI innen PR & kommunikasjon er at det blir et samarbeid mellom menneske og maskin.

Noen oppgaver passer bedre til maskiner, mens andre krever din menneskelige ekspertise. Så – hvem gjør hva?

Her er en oversikt over hvordan du og AI kan jobbe sammen innen PR og kommunikasjon:

AI hjelper deg med idégenerering og utførelse

AI kan hjelpe deg med forslag til ideer til hva du kan skrive om ved å presentere ulike aspekter fra det som skjer i din bedrift og omverdenen.

Ved å gi bare noen få ord som input, kan AI gi deg et utkast til en tekst, og tilpasse tonaliteten til din tidligere kommunikasjon.

Finn den rette målgruppen med AI

Å finne de riktige journalistene og andre mottakerne for nyhetene dine er en kritisk del av PR- og kommunikasjonsarbeid.

Med AI kan denne tidskrevende prosessen forenkles.

AI finner enkelt relevante journalister og andre mottakere for deg ved å analysere teksten din og matche den med annet innhold på internett.

Når AI finner en match, sjekker den hvem som har skrevet artikkelen og inkluderer journalisten i din neste utsendelse.

Det er slutt på å Google journalister og bruke timer på manuelt arbeid for å skape kontaktlister.

Publiser og analyser medierapporteringen din

Etter at du har publisert en nyhet er det viktig å sammenstille og analysere resultatene. Det er her AI kan være til stor hjelp.

Når nyhetene publiseres i nyhetsrommet ditt, finner vår AI automatisk artiklene som er skrevet om deg og samler dem i en lettlest rapport. Deretter gjennomgår og redigerer du rapporten før du presenterer den for dine kolleger og ledere.

Med AI-assistert analyse kan du følge med i medierapportering og ta datadrevne beslutninger for din PR- og kommunikasjonsstrategi.

Hva bør du fokusere på i stedet?

Fokuser på det du er bedre på enn AI!

Slik som å bygge strategier og planer for økt merkekjennskap. Du bruker din kunnskap om bedriften, medielandskapet, omverdenen og din kreativitet for å sikre at ditt materiale er troverdig og har nyhetsverdi.

Bruk også tid på å bygge og utvide nettverket ditt og skape relasjoner med ulike medier og journalister.

Personlige relasjoner vil bli stadig viktigere.

Så kan du skinne når du presenterer resultatene av PR-arbeidet ditt.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS