Mari Heibø-Bagheri fra Accenture Song påpeker at økonomiske utfordringer har endret spillereglene for kundelojalitet, med pris og verdi i førersetet for kjøpsbeslutninger.

Accenture Life Trends 2024:

– Hvis merkevarer fortsetter å gå denne veien, vil folk bli mer frustrerte

Accenture har sett på hva som vil endre måten folk opplever og samhandler med merkevarer neste år. 

Publisert Sist oppdatert

Accentures nye rapport om hvilke trender som påvirker oss i tiden fremover, utforsker nedgangen i kundebesettelse, påvirkningen av generativ AI, stagnasjonen av kreativitet og balansen mellom tekniske fordeler og byrder. 

– Det er mange muligheter for bedrifter og merkevarer i 2024, sier Mari Heibø-Bagheri, daglig leder i Accenture Song til KOM24.

Hvor er kjærligheten?

Nødvendige kutt på tvers av bedrifter har ført kundebesettelsen ned på prioriteringslisten, og kundene legger merke til det. 

Man har lenge holdt kundenes behov i sentrum av enhver beslutning, vel vitende om at god kundeopplevelse førte til sunn inntektsvekt.

– Slik er det fortsatt, men økonomiske utfordringer tvinger fram kompromisser og rammer kundenes lommer, forklarer Heibø-Bagheri. 

Kvalitets- eller størrelsesreduksjoner (krympflasjon), nedgang i tjenesten, mangler ved kundeservice og uvelkomne abonnementer gir en følelse av at merkevarer i det stille reverserer løftene sine. 

– Når økonomien er dårlig, mister folk ofte sin lojalitet og velger produkter basert på pris og verdi i stedet for andre faktorer, forteller hun. 

– Både merker og kunder må redusere kostnadene. Hvis merkevarer fortsetter å gå denne veien, vil folk bli mer frustrerte, fortsetter hun. 

Det store grensesnittskiftet

Uansett hva folk bruker internett til, vil generativ AI oppgradere folks brukeropplevelse. 

– Norge investerer betydelige midler i forskning på AI, og offentlig sektor eksperimenterer med generativ AI for å forbedre tjenestene, sier Heibø-Bagheri.

Samtidig utfordres forholdet til teknologien, da AI påvirker måten vi kommuniserer på. 

– AI vil forandre måten vi interagerer med skjermen. Denne utviklingen bringer en spennende ny dimensjon til debatten om digital utenforskap, sier hun og legger til:

– Utfordringene med en gjennomdigitalisert verden åpner for viktige spørsmål.

Meh-diokritet

Hovedmålet med kreativitet pleide å være å inspirere til en følelsesmessig respons gjennom fantasi og menneskelig forbindelse. 

Nå som algoritmer og teknologi ofte sitter mellom skaper og publikum, handler det om å spille spillet eller risikere å bli uoppdaget. 

Kreativitet handlet en gang om publikum, men har blitt avhengig av å spille det tekniske systemet. 

– Likhet i brukeropplevelse merkes også i Norge, hvor nettsteder og tjenester begynner å se stadig likere ut. Dette skyldes selvlærende algoritmer og kostnadsbesparelser, men det vekker spørsmål om differensiering og engasjement, sier Heibø-Bagheri.

– Gjenbruk og masseproduksjon gjør at underholdning og merkevareinnhold virker utdatert. Nå er tiden inne for nyskapning og originalitet for å utmerke seg. 

Menneskelig forespørselsgrense nådd

Folks forhold til teknologi er i et kritisk tidspunkt. 

– Det føles som noe som skjer med dem i stedet for at det skjer for dem, sier Heibø-Bagheri. 

Visse typer digital teknologi kjemper om folks oppmerksomhet, og hver gang en ny teknologi eller plattform lanseres, må de finne ut om det er verdt bryet. 

– Fordi vi ser at man rett og slett ikke har kapasitet eller ork til å hele tiden være med på det siste, forklarer hun. 

– Vi har gått fra at teknologien er noe som hjelper oss, til å være noe som stadig oftere forstyrrer oss. 

Powered by Labrador CMS