Rune Borge Kalleberg, Senior Data Scientist, Utel, Endre Grande Syvertsen, Sr. Product Manager - Fraud Solutions, Telenor Linx, Frode Gorseth, CEO, Utel og Johannes Vallesverd, Seniorrådgiver, Nkom.

Kommunikasjon i kryssilden: Telesvindel og norske barrierer

Internasjonal telesvindel er en trussel som har utviklet seg i takt med moderne kommunikasjonsteknologi. 

Publisert Sist oppdatert

(Arendal): Telesvindel har utviklet seg til en betydelig trussel og med en årlig kostnad på mellom 400–500 milliarder kroner, har denne moderne formen for bedrageri skapt et brennhett spørsmål: Hva gjør norske myndigheter og teleoperatører for å motvirke denne trusselen?

Norske myndigheter har tatt grep for å bekjempe telesvindel ved å samarbeide med teleoperatører og utnytte teknologi som kunstig intelligens. 

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har jobbet tett med operatører som Telenor for å implementere tiltak som spenner fra anropsanalyse og lokasjonssjekk til sperring av falske numre. 

– Gjennom forenklet verdikjede for telesvindel, inkludert tale, orientering, transitt og terminering, har myndighetene erkjent at samarbeid på alle ledd er nøkkelen for å bekjempe denne komplekse utfordringen, sier Johannes Vallesverd, Seniorrådgiver i Nkom. 

Telenor står overfor et enormt ansvar med å håndtere et titalls millioner av svindelanrop hver måned. De har sett en rekke uvanlige anropsmønstre og møter daglig nye former for telesvindel. 

Kunstig intelligens

Kunstig intelligens (KI) har stjålet rampelyset som en mulig redning fra telesvindel. 

Ved å analysere enorme mengder data kan KI identifisere uvanlige mønstre og potensielle svindelanrop. 

Telenor har vært en pioner i å utforske denne teknologien, og selv om det er utfordrende å forutsi fremtiden, peker de på potensialet KI har for å styrke bekjempelsen av denne trusselen. 

– Ved å kvantifisere oppførselen til samtaler, kan KI-systemene identifisere uvanlige aktiviteter, som rask opphenging etter å ha ringt eller korte samtaler fra visse numre, sier Endre Grande Syvertsen, Sr. Product Manager – Fraud Solutions, Telenor Linx. 

Å opprettholde tillit til teletjenestene er avgjørende for samfunnets sammenheng.  Telenor har investert betydelige ressurser i å blokkere svindelanrop og sikre trafikken. Dette beskytter ikke bare kundene deres, men bidrar også til å opprettholde en sunn tillit til telekommunikasjonssystemet. 

Samarbeid og fremtids­p­erspektiver

Selv om veien fremover kan være utfordrende, er norske myndigheter, teleoperatører og AI-teknologi på saken for å sikre at folk kan bruke telefonene sine uten frykt for svindel. Men som alltid vil dette være en pågående kamp, der både teleoperatører og myndigheter må holde tritt med stadig mer kreative og utspekulerte svindelmetoder. 

– Det er derfor nødvendig med kontinuerlig utvikling og tilpasning av teknologiske løsninger for å holde tritt med de stadig skiftende svindelteknikkene, forklarer Rune Borge Kalleberg, Senior Data Scientist i Utel.  

– Fordelen med å bruke kunstig intelligens til å overvåke svindel, er at disse systemene er svært raske. I tillegg utvikler de seg hele tiden, og blir stadig bedre på å oppdage unormale kontobevegelser, legger han til. 

Hvor er vi og svindlerne om fem år?

– Om fem år tror jeg AI er en del av løsningen, men også problemet, sier Kalleberg. 

I fremtiden kan svindlerne som ringer være arbeidsledige – erstattet av en datamaskin med stemmegjenkjenning og mulighet til å snakke med en tilnærmet naturlig stemme. 

Kalleberg legger vekt på at Norge er godt i gang, men at det vil være en evig kamp. Det er umulig å eliminere all svindel, understreker han.

Powered by Labrador CMS