Atyp nye lokaler. Hågen Pettersen

Atyp sikret seg kjempe­kontrakt med BUFdir

Stakk av med avtale verdt 43 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

– Å få bidra til å motivere og inspirere norske familier til å bli fosterhjem, har vært et privilegium i fire år. Jubelen stod selvsagt i taket da det ble klart at vi fikk fornyet tilliten. Å vite at vi skal fortsette samarbeidet med flinke folk vi er blitt glade i, gir oss den beste starten på det nye året, sier en glad Hågen Pettersen i Atyp til KOM24.

Atyp har nå sikret seg en rammeavtale for kampanje- og markedsføringstjenester knyttet til fosterhjemsrekruttering.

Dette er en videreføring av avtalen som byrået har hatt siden 2021.

Avtalen som har en varighet på to år med muligheter for å forlenge avtalen med ytterligere to år, har en totalverdi på 43,2 millioner kroner.

Kampanje har tidligere omtalt avtalen og at den nå er verdt 13 millioner kroner mindre enn i forrige runde.

– Budsjettene til kommunikasjon rundt fosterhjemsrekruttering er redusert de siste årene, og det har naturlig nok også slått ut på de årlige budsjettene vi har hatt med nåværende leverandør, sa kommunikasjonsdirektør i Bufdir, Trine Lie Larsen, til Kampanje.

Atyp har i vinter fått mye oppmerksomhet for deres film der de ville få flere til å bli fosterhjem.

Bufdir ønsket seg derfor et nytt kommunikasjonskonsept, som kan få flere til å se verdien av et slikt oppdrag, og som i større grad formidler at jobben som fosterforeldre er «krevende, men verdt det».

– Gitt den lave konverteringsraten sett opp mot antall interesserte, tok vi et strategisk valg om å gi hovedrollen i kommunikasjonen til de potensielle fosterforeldrene. Å få et nytt barn inn i huset er jo ikke bare et nytt kapittel i livet til barnet, men også et nytt kapittel i livet til foreldrene, sa strategisk rådgiver i Atyp, Marius Jensen, til Kreativt Forum da.

I filmen appellerte de til menn. Bakgrunnen for det var at kvinner er mer positive og oftere initiativtakere enn menn. Men siden det å bli fosterfamilie er en beslutning som hele familien må ta sammen, ville de den gangen kommunisere mer direkte til menn. 

I kampanjen sikret de seg rettighetene til en av verdens mest kjente fotball-hymne, og etter det ble allsang på Anfield gjenskapt til filmen.

Filmen vant blant annet en sølvfisk i mars.

Nå skal det altså lages nye kampanjer med Atyp som avsender. 

Avtalen vil være etatsovergripende og skal kunne tas i bruk av Bufdir og Bufetats fem regioner i kontraktsperioden. I tillegg skal Oslo kommune v/Barne- og familieetaten kunne foreta bestillinger/avrop på avtalen i kontraktsperioden.

Det var totalt 14 byrå som viste interesse for anbudet og fire som fikk være med videre og leverte inn anbud.

Kriteriene kandidatene ble vurdert etter var pris 25 prosent og resten kvalitet fordelt på kompetanse og erfaring tilbudt personell, oppgaveforståelse og rutiner, responstid, tilgjengelighet og arbeidsmetodikk.

De måtte svare på to caseoppgaver, den ene var en presentasjon av et gjennomført kommunikasjonsoppdrag og den andre omhandlet framtidig arbeid med fosterhjemsrekruttering, altså om byrået er i stand til å tilpasse Bufdirs markedsføringsstrategi til justerte rekrutteringsbehov og nye målgrupper Besvarelsen skal totalt være på maksimum ti A4 side.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS