Ståle Lindblad kommer her med sin årlige oppsummering av sosiale medier-året.

Dette var sosiale medier-året 2022

2022 har vært et begivenhetsrikt år i sosiale medier. Mye har handlet om Elon Musk og Twitter, men det har skjedd en del med de andre plattformene også. Store produktinnovasjoner har vi sett lite til, men 2022 vil nok ble husket som året da alle skulle bli mer lik TikTok.

Publisert Sist oppdatert

    Januar

I januar lanserte Meta Privacy Center, hvor brukerne kan administrere personverninnstillingene sine samlet for flere kontoer på Facebook og Instagram.

Under Microsofts resultatpresentasjon var det LinkedIn som fikk mest oppmerksomhet. Totalt hadde LinkedIn en omsetning på 3,5 milliarder dollar kvartalet, en vekst på 37 prosent og ny rekord for selskapet.

    Februar

Et medieoppslag om at Meta truet med å stenge Facebook og Instagram i Europa skapte mye oppstyr i februar. Det var usikkerheten rundt mekanismene for dataoverføringer mellom EU og USA som var kilde til spekulasjonene. Meta tilbakeviste spekulasjonene, og forsikret at de ikke hadde planer om å trekke seg ut av Europa.

Etter flere utsettelser ble Donald Trumps nye sosiale medium Truth Social lansert i februar. Twitter-klonen slet med tekniske problemer i begynnelsen, men har etter hvert utviklet seg til å bli et av de mest populære alternative sosiale mediene.

Mars

EU og USA kunngjorde i mars at de var enige om hovedtrekkene i en ny avtale som skal sikre lovlig overføring av data over Atlanteren.

EU offentliggjorde også at de var blitt enige om innholdet i Digital Markets Act. DMA er et sett bestemmelser som skal regulere store, elektroniske markedsplasser, som meldingsplattformene, mobilplattformene og app-markedsplassene, så disse ikke misbruker sin markedsmakt.

Etter å ha fått mye kritikk for hvordan algoritmene påvirker brukerne, lanserte Instagram en kronologisk, algoritmefri nyhetsstrøm.

BeReal ble laget av franskmannen Alexis Barreyat i 2020 som et alternativ til de store plattformene. Mens Instagram har fått mye kritikk for å skape kroppspress for unge brukere, er hensikten med BeReal å dele et uredigert og spontant øyeblikksbilde. Selv om BeReal er en nesten to år gammel app, så er det først i år at populariteten har skutt i været. I slutten av mars var BeReal den 4. mest nedlastede appen i USA, UK og Frankrike, kun slått av Instagram, Snapchat og Pinterest.

April

I begynnelsen av april ble det kjent at verdens rikeste mann, Elon Musk, hadde kjøpt 9,1 prosent av aksjene i Twitter. Uken etter la han inn bud på alle aksjene i selskapet, til en total pris på 44 milliarder dollar. Etter å ha kjempet mot oppkjøpet i et par uker, ble styret i Twitter i slutten av måneden enige med Musk om en avtale. Det ble begynnelsen på et sirkus som skulle vare resten av året.

I Brüssel ble EU-politikerne enige om innholdet i Digital Services Act, unionens andre pakke med nye reguleringer av tech-gigantene. DSA skal sikre brukernes rettigheter på digitale plattformer. Reguleringen gjelder i utgangspunktet alle plattformer, men de aller største er underlagt ekstra strenge regler.

Mai

Mai var preget av Elon Musk og Twitter. Verdens rikeste mann hadde tydeligvis fått kalde føtter, og kom med stadige hint om at han vurderte å trekke seg fra oppkjøpet. 13. mai skrev han på Twitter at avtalen var satt midlertidig på pause fordi han mente Twitter hadde flere falske og automatiserte kontoer, enn det Twitter tidligere hadde oppgitt.

Juni

I juni avslørte nettavisen The Verge at Meta hadde planer om å endre algoritmene i Facebook, for å gjøre nyhetsstrømmen mer lik TikTok. I praksis vil det si at Facebook i fremtiden vil vise deg mer innhold fra folk du ikke følger. I stedet vil Facebook finne innhold som de tror vil underholde deg, basert på hvilket innhold du responderer positivt på.

Juli

Etter at det ble kjent at Facebook ville begynne å vise brukerne mer innhold fra folk de ikke kjenner, lanserte plattformen i juli to nye nyhetsstrømmer. Den ene med poster fra venner, grupper og sider du følger, den andre med poster fra de du har markert som favoritter.

Også Instagram endret sine algoritmer for å bli mer lik TikTok. Det ble møtt med store protester fra brukerne, med Kim Kardashian i spissen. De kraftige reaksjonene førte til at Meta trakk tilbake endringene, og lovet brukerne mer moderate endringer og over lenger tid.

- Jeg er glad vi tok risikoen. Hvis vi ikke gjør feil av og til, tenker vi ikke stort nok og tøft nok. Men vi må definitivt ta et stort steg tilbake og starte på nytt, sa Instagram-sjef Adam Mosseri i et intervju.

Facebooks eierselskap, Meta, offentliggjorde i juli at de ikke lenger vil betale amerikanske medier for å lenke til nyhetssaker på plattformen.

August

Sjokkerende uttalelser om kvinner, kombinert med sigarer, penger og raske biler har gjort den tidligere kickbokseren Andrew Tate til en kultfigur blant mange unge gutter. I august ble han kastet ut av alle store plattformene.

Mens de andre plattformene forsøker å bli mer lik TikTok, har LinkedIn valgt å bli ved sin lest. I august lanserte de flere funksjoner som skal gjøre visuelt innhold mer attraktivt og effektivt.

Snapchats betalte abonnement, Snapchat+, ble endelig tilgjengelig i Norge i august. Med Snapchat+ får brukerne tilgang til eksklusive funksjoner, og de får teste nye funksjoner før de lanseres for andre brukere på plattformen.

September

Meta lanserte Accounts Center, som lar brukere administrere flere Facebook- og Instagram-kontoer på ett sted. De begynte også å teste å la brukere opprette fire ekstra profiler knyttet til brukerkontoen sin på Facebook.

Hvor går du for å søke etter en god restaurant eller hva du bør se på TV i kveld? Hvis svaret er Google, er du sannsynligvis over 25 år. For de unge er det ikke Google som gir svar på slike spørsmål, det er TikTok.

- Våre egne studier viser at nesten 40 prosent av de unge ikke bruker Google Maps eller Google søk når de leter etter et sted å spise lunch. De bruker TikTok eller Instagram, sa Googles Prabhakar Raghavan på en teknologikonferanse.

Oktober

Meta lanserte sine nye 3D-briller Quest Pro på den digitale konferansen Meta Connect i oktober.

Rapperen Kanye West, også kjent som Ye, offentliggjorde i oktober at han ville kjøpe Twitter-klonen Parler. Parler ble en favoritt blant ultrakonservative som ble kastet ut av Twitter og Facebook i forbindelse med USA-valget i 2020. Avtalen ble imidlertid avlyst en måned senere etter at West hadde kommet med en rekke kontroversielle uttalelser.

27. oktober kom Elon Musk til Twitters hovedkontor i San Francisco og kunngjorde at han hadde gjennomført oppkjøpet av plattformen. Han sparket de fleste i toppledelsen og startet en prosess som skulle føre til dramatiske endringer i selskapet.

November

I begynnelsen av november fikk halvparten av Twitters 7 500 ansatte beskjed på epost om at de hadde fått sparken. Uken etter sluttet over tusen av de gjenværende ansatte etter at Musk sa at de som ville jobbe i Twitter måtte skrive under på at de var villige til å jobbe lange harde dager for selskapet.

Etter å ha avholdt en avstemming blant sine egne følgere på Twitter, besluttet Elon Musk at Donald Trump og flere andre brukere som tidligere var kastet ut av Twitter, skulle få komme tilbake på plattformen.

En rekke frustrerte Twitter-brukere har strømmet til Mastodon, en Twitter-klone basert på åpen kildekode. Etter å ha vært en liten plattform med noen hundre tusen brukere, har Mastodon vokst til godt over to millioner aktive brukere.

Meta offentliggjorde i november at de ville si opp 11 000 av selskapets ansatte. Oppsigelsene kom som en følge av at veksten i Metas annonseinntekter har avtatt, samtidig som selskapet bruker milliarder av dollar på å bygge Metaverset.

EU ga Meta nok en milliardbot i slutten av måneden. Etter en data fra 533 millioner brukere ble delt på et hackerforum i april 2021, måtte selskapet ut med 2,7 milliarder kroner.

Desember

I desember ble det kjent at alle de ansatte ved Metas norske salgskontor var blant de 11 000 som ble oppsagt.

Mens de andre plattformene forsøker å bli mer lik TikTok, går TikTok selv etter brukerne til YouTube. I desember ble det kjent at den kinesiske plattformen tester horisontal video.

Elon Musk forsatte å gjøre endringer i Twitter. Etter et mislykket første forsøk, ble det betalte abonnementet Twitter Blue lansert i desember. For 8 dollar i måneden får Twitter Blue-abonnenter det blå verifiseringsmerket, som tidligere var forbeholdt journalister, politikere og andre prominente brukere.

En rekke journalister fikk sine Twitter-kontoer blokkert etter at de omtalte @ElonJet, en Twitter-konto som følger bevegelsene til Musks privatfly.

Musks «management by polls» nådde sitt høydepunkt da han spurte brukerne om han burde gå av som sjef for Twitter. 57 prosent av de 17 millionene som deltok svarte et rungende ja. Etter noen dagers betenkingstid skrev Musk i en tweet at han ville gå av så fort han hadde funnet en erstatter.

Powered by Labrador CMS