Vinnerne av Gullskjermen 2024
Prisutdelingen gikk av stabelen for tredje gang. Aldri før har det vært så mange påmeldte og innsendte bidrag.
Gullskjermen arrangeres av foreningen Tenk TV, som er et initiativ fra TV 2, Warner Bros., Discovery og Viaplay Group.
På scenen i år hadde de Les Binet som også kalles «The godfather of effectiveness».
ANFO fulgte opp med Den Store Annonsørrapporten og funn fra ANFO Effekt.
– Tallene fra ANFO viser at de beste kampanjeresultatene har kjørt TV i kombinasjon med minst en online kanal, dette har oppnådd langt høyere suksess enn alle andre kombinasjoner av kanaler, sier salgs- og effektsjef Glenn Engebretsen i TV 2.
I tillegg delte Rune Albertsen fra Emerge funn fra Mediahub sitt første oppmerksomhetsstudie på norsk jord, som bekreftet at kino, TV og BVOD er suverene når det gjelder å fange og holde oppmerksomhet.
Etter det faglige programmet fulgte utdelingen av prisene i seks kategorier, der juryen hedret de mest fremragende bidragene innen TV-reklame og kommunikasjon.
Beste TV-Nykommer
Vinneren av «Årets nykommer» er Esso og UM i 71 nord.
«Årets nykommer har hatt et tydelig kommunikasjonskonsept over flere år, og har nå tatt steget til sponsorat på TV for å skape assosiasjoner, lokal relevans og enda bedre synlighet.»
Best bruk av TV under 3 millioner
Vinneren av «Beste bruk av TV under 3 millioner» er Coop Grill Perfekt med WAL.
«Hvorfor endre en suksessoppskrift? Årets vinner har gjort noe som har skapt fantastiske resultater gjennom flere år – og hver gang har de også utfordret og tilført nye elementer som gjør at de bare fortsetter å toppe resultatene, år etter år»
Best bruk av innhold
Vinneren av «Best bruk av innhold» er Audi med PHD.
«Dette prosjektet imponerte juryen med sin innovative bruk av innhold og teknologi. Kampanjen utnyttet mulighetene i et moderne TV-studio ved å integrere en 3D-modell av produktet, som på en smooth måte knyttet merkevaren til sendingene.
Med en effektiv kombo av grafiske elementer, video, og interaktiv deltakelse gjennom konkurranser, klarte kampanjen å skape høy oppmerksomhet og engasjement blant målgruppen.»
Best bruk av sponsorat
Vinneren av «Best bruk av Sponsorat» går til Bohus og Eventyrlig Oppussing med Dentsu X.
«Vinneren av årets sponsorat har på en forbilledlig måte vist hvordan man kan maksimere verdien av et sponsorat gjennom et fullintegrert samarbeid som strekker seg langt utover tradisjonelle sponsorvignetter.
Ved å kombinere både vignetter, produktplassering av relevante produkter, uttak i både egne og betalte kanaler, samt ambassadørsamarbeid med programleder, oppnådde sponsoratet imponerende resultater.
Samarbeidet resulterte i kraftig økning i trafikk til nettsiden, voldsom økning i salg og styrket assosiasjonene på viktige merkevareparametere. Gjennom sponsoratet klarte vinneren å skape verdi for alle parter.»
Best bruk av TV
Vinneren av «Best bruk av TV» er Freia med Publicis Starcom.
«Vinnercaset utmerket seg ved en tydelig rød tråd fra teori og innsikt til strategi, mediekjøp og resultat.
På en helhetlig måte har vinneren utnyttet de fleste former for TV-annonsering med både tradisjonelle TV-spotter for å bygge merkevare og støtte lanseringer, kostnadseffektive sponsorater for å sikre kontinuerlig tilstedeværelse og treffsikre programsponsorat med tilhørende produktplassering for å treffe spesifikke målgrupper.
Gjennom utstrakt bruk av både lineær-TV og strømming har vinneren oppnådd svært god dekning i en bred målgruppe. Og gjennom konsistente, men tilpassede uttrykk har vinneren ikke minst lykkes med å øke sin allerede sterke markedsandel.»
Årets TV-rådgiver
Prisen for Årets TV-rådgiver går til Vilde Pladsen fra Publicis.
«Prisen for årets TV-rådgiver går til en som kjennetegnes av sin klokskap, pragmatisme og evne til å levere solide resultater – som er egenskaper enhver annonsør verdsetter høyt.
Vinneren løfter nivået på strategisk bruk av TV og online video, og har funnet innovative løsninger i en svært konkurransepreget bransje.
Vinneren har vist proaktivitet og sørget for høy kvalitet på sine kampanjer, spesielt under årets sportssommer. Vinneren har blant annet vært en drivkraft bak NiceMobils suksess ved bruk av TV.»
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no