Byråvalg er konkurs: – Vi hadde for få kunder
Tjenesten som skulle hjelpe merkevarer med å velge byrå er historie.
Knud Fahrendorff har vært daglig leder for Byråvalg siden mai i 2019. Nå er de konkurs, og Fahrendorff må på leting etter ny jobb.
Det var Kampanje som omtalte saken først.
– Tiden vil vise hva jeg skal gjøre nå. Men jeg har lang erfaring med og trives godt innenfor markedsføring og kommunikasjon, så det blir nok noe lignende. Jeg gleder meg til å diskutere spennende muligheter med folk, og jeg gleder meg til å drikke kaffe med flinke folk, sier Fahrendorff til KOM24.
– Et paradoks
Fra tidligere har han erfaring fra selskaper som Cloetta, Orkla og Tine. Fahrendorff sier at Byråvalg har fått svært gode tilbakemeldinger fra flere av aktørene de har jobbet med.
Formålet til Byråvalg har vært å bistå merkevarer med å velge byråer å samarbeide med basert på analyse av de forretningsmessige behovene de har.
– Det er litt av et paradoks at vi går konkurs, samtidig som vi har fått så veldig gode tilbakemeldinger fra både byråer og kunder. Men vi hadde rett og slett for få kunder nå, og så enkelt er det, sier Fahrendorff.
Byråvalg var et resultat av et samarbeid mellom ANFO og rekrutteringsselskapet Teft. Tjenesten så dagens lys i 2018. Det er styret i Byråvalg, med representanter fra begge aktørene, som nå har avgjort at konkurs blir et faktum.
I styret satt blant annet ANFO-sjef Jan Morten Drange.
– Vi har fått høre at vi har gjort en god innsats for både annonsører og byråer, og at vi har gitt dem forutsigbarhet og tydelighet når det gjelder for eksempel ressursbruk i pitching og prosessen for øvrig, sier Fahrendorff.
Vil ikke spå noe
Pitching og byråprosesser har vært gjenstand for mye diskusjon det siste året. For en måned siden kom ANFO og Kreativt Forum med nye kjøreregler for hvordan slike prosesser bør foregå.
Byråvalg har blant annet hatt Norwegian, Nettavisen, McDonald's og Yara som kunder.
Fahrendorff vil ikke uttale seg om konkursen kan bety flere problematiske byråkonkurranser.
– Jeg kan ikke konkludere med noe som helst. Men jeg tror vi har spilt en viktig rolle, og at vi har hjulpet til med å få flere skikkelige og treffsikre valgprosesser, sier han.
Jevnt over mener han at kunnskapsnivået i de ulike bransjene rundt dette er bedre enn før.
– Vi har bidratt til at bransjen forstår pitching på en annen måte enn før. Mange skjønner at det bør gjøres på en ryddig og strukturert måte, og det er det vi har fått tilbakemeldinger om, avslutter Fahrendorff.
ANFO skriver følgende på sin hjemmeside:
«De som taper på dette er primært eierne, som taper innskutt lån og kapital til selskapet, og daglig leder i Byråvalg Knud Fahrendorff, som nå mister jobben. Det er mange, både kunder og byråer, som kommer til å savne Knud sin stødige ledelse av en godt styrt byråvalgsprosess.»
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no