
Her er shortlisten til Young Lions Digital
Etter en intens konkurranse har juryen valgt ut de beste bidragene som nå kjemper om å vinne den prestisjefylte prisen.
Vinneren kåres på Performance Awards 2025, som finner sted 3. april.
Totalt deltok 15 kreative team fra reklame- og mediebyråer. Det er Mediebyråforeningen i samarbeid med CAPA kinoreklame AS som gir ut prisen for Young Lions Digital i Norge.
I årets brief fikk deltakerne en krevende oppgave: Å utvikle en kreativ digital kampanje som bidrar til å gjøre Svalbard til en attraktiv og bærekraftig helårsdestinasjon – uten å øke det totale antallet besøkende per år.
Nøkkelen var å forlenge lengden på oppholdet, og teamene ble utfordret til å bruke teknologi på en innovativ måte for å løse oppgaven, står det i en pressemelding.
Juryen var imponert over nivået på årets bidrag:
– Det var stor bredde i de kreative tilnærmingene, og vi så en rekke spennende digitale konsepter som virkelig traff briefen. Bidragene på shortlist skilte seg ut ved å vise stor forståelse for de mulighetene Visit Svalbard står overfor, sier Torstein Rafgård, juryleder for Young Lions Digital 2025 og byråleder i OMD.
Briefholder Visit Svalbard er også svært fornøyd med de kreative løsningene som er presentert.
– Det har vært inspirerende å se hvordan deltakerne har forstått og tolket briefen. De har vist en imponerende evne til å kombinere kreativitet og digital strategi på en måte som virkelig kan bidra til å forlenge oppholdene på Svalbard, sier Isabelle Johansen, Markeds- og kommunikasjonsleder hos Visit Svalbard.
Young Lions Digital er i år for første gang i regi av Mediebyråforeningen, som har tatt over kategorien etter INMA.
– Årets konkurranse har vist at bransjen står sterkt innen både kreativitet og strategisk innsikt. Det var et tøft felt, og vi gleder oss til å se vinnerteamet representere Norge i Cannes, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen.
Shorlist for Young Lions Digital er:
- Torunn Morvik og Marlene Mohr Hansen fra Try Opt, med løsningen «Traveling Thoughts».
- Svein Werner Lyngmyr og Jakob August Andresen fra Anorak med løsningen «Open Doors».
- Henriette Fürst Johansen og Anna Katharina Løvseth fra Nord DDB med løsningen «Urn Your Way to Svalbard».
Vinnerlaget får altså muligheten til å representere Norge i Young Lions Digital under Cannes Lions International Festival of Creativity i juni.
Juryen bestod av Torstein Rafgård (OMD), Julie B Nielsen (CAPA), Isabelle Johansen (Visit Svalbard), Jakob Steinmo (NORD DDB), Aurora Bjerke Nilsen (OMD) og Camilla Gåre (Mediebyråforeningen).
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no