Fra venstre, Marlene Mohr Hansen, Torunn Morvik, Svein Werner Lyngmyr, Jakob August Andresen, Henriette Fürst Johansen og Anna Katharina Løvseth.

Her er shortlisten til Young Lions Digital

Etter en intens konkurranse har juryen valgt ut de beste bidragene som nå kjemper om å vinne den prestisjefylte prisen.

Publisert

Vinneren kåres på Performance Awards 2025, som finner sted 3. april.

Totalt deltok 15 kreative team fra reklame- og mediebyråer. Det er Mediebyråforeningen i samarbeid med CAPA kinoreklame AS som gir ut prisen for Young Lions Digital i Norge.

I årets brief fikk deltakerne en krevende oppgave: Å utvikle en kreativ digital kampanje som bidrar til å gjøre Svalbard til en attraktiv og bærekraftig helårsdestinasjon – uten å øke det totale antallet besøkende per år. 

Nøkkelen var å forlenge lengden på oppholdet, og teamene ble utfordret til å bruke teknologi på en innovativ måte for å løse oppgaven, står det i en pressemelding.

Juryen var imponert over nivået på årets bidrag:

– Det var stor bredde i de kreative tilnærmingene, og vi så en rekke spennende digitale konsepter som virkelig traff briefen. Bidragene på shortlist skilte seg ut ved å vise stor forståelse for de mulighetene Visit Svalbard står overfor, sier Torstein Rafgård, juryleder for Young Lions Digital 2025 og byråleder i OMD.

Briefholder Visit Svalbard er også svært fornøyd med de kreative løsningene som er presentert.

– Det har vært inspirerende å se hvordan deltakerne har forstått og tolket briefen. De har vist en imponerende evne til å kombinere kreativitet og digital strategi på en måte som virkelig kan bidra til å forlenge oppholdene på Svalbard, sier Isabelle Johansen, Markeds- og kommunikasjonsleder hos Visit Svalbard.

Young Lions Digital er i år for første gang i regi av Mediebyråforeningen, som har tatt over kategorien etter INMA.

– Årets konkurranse har vist at bransjen står sterkt innen både kreativitet og strategisk innsikt. Det var et tøft felt, og vi gleder oss til å se vinnerteamet representere Norge i Cannes, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen.

Shorlist for Young Lions Digital er:

  • Torunn Morvik og Marlene Mohr Hansen fra Try Opt, med løsningen «Traveling Thoughts». 
  • Svein Werner Lyngmyr og Jakob August Andresen fra Anorak med løsningen «Open Doors».
  • Henriette Fürst Johansen og Anna Katharina Løvseth fra Nord DDB med løsningen «Urn Your Way to Svalbard».
  • Vinnerlaget får altså muligheten til å representere Norge i Young Lions Digital under Cannes Lions International Festival of Creativity i juni.

Juryen bestod av Torstein Rafgård (OMD), Julie B Nielsen (CAPA), Isabelle Johansen (Visit Svalbard), Jakob Steinmo (NORD DDB), Aurora Bjerke Nilsen (OMD) og Camilla Gåre (Mediebyråforeningen).

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS