Fire norske metall i Eurobest
TRY ble beste norske byrå
Mandag kom vinnerne av Eurobest og det ble tre norske vinnere.
TRY stakk av med to sølv for deres IKEA-jobb IKEA goes dark og POL sikret seg bronse for deres Molding madness. Anorak har og sikret seg bronse for deres jobb for På(fyll).
I 2022 var det 19 norske nominasjoner og i fjor var vi nede i 14 nominasjoner og det endte med fire metall med hjem. I år var det helt nede i åtte jobber på shortlist, men det kom altså tre metall hjem til Norge.
– Det føles kjempebra, vi er veldig happy!
Det sier en jublende Caroline Riis til KOM24.
Hun og kreatørpartneren Eirik Sørensen er godt fornøyde med å ha sikret seg to nye sølv for deres jobber for IKEA.
De peker begge på at nåløyet er ekstra trangt i Eurobest og dermed er det enda vanskeligere å vinne der enn i Cannes.
IKEA har i år fokusert på søvn og det var i den sammenhengen ideen dukket opp.
Sørensen sier at det kanskje er en av de billigste produksjonene de har gjort.
– Det er gøy å se at en såpass enkel idé blir brukt så masse som den har blitt gjort, sier han.
Det spesielle med ideen er at den utelukkende består av hvite IKEA-priser på svart bakgrunn med en logo.
TRYs samarbeid med IKEA har allerede sikret dem løve i Cannes tre år på rad og nå altså to sølv i Eurobest.
De skryter begge to av samarbeidet og sier at IKEA er minst like ivrige og løper like raskt som dem.
– Det hadde ikke blitt en sånn fangst om ikke kunden hadde vært på samme linke, sier Riis og forteller en historie om hvordan samarbeidet fungerer;
– Samme dag som vi presenterte ideen for dem skulle de på trykk med en helside i et magasin. Da ringte de og stoppet pressen i en halvtime så de kunne få denne på trykk, sier Riis.
Å vinne i Eurobest er ikke det samme som å vinne i solen og varmen i Cannes, men de to lover at det skal markeres.
– Vi har julebord på fredag, vi får feire litt der, sier Sørensen.
Therse Becke i POL sier at det er veldig, veldig stort å sikre seg bronse i Eurobest.
– Det er jo en fantastisk jobb som er annerledes på veldig mange måter, men som virkelig har gjort inntrykk og skapt masse engasjement, sier hun.
Hun sier hun er stolt over både teamet bak jobben og kunden som tørr å kjøpe ideer som står ut.
I forrige uke kom nyheten om at to norske reklamer er på AdAges liste over de 25 beste i fjor, fra hele verden. Samtidig var det bare åtte norske jobber som rakk opp til shortlist i Eurobest, noe som endte med fire metal.
Becke sier at det er flere og flere norske reklamejobber som legges merke til og at fokuset på merkevarebygging blir større.
– Vi er på vei oppover igjen. Det er mye fint som kommer ut og med alt som skjer har jeg troen på at nå snur det, sier hun.
I Anorak sier Pelle Josephson at det er supergøy at de fikk bronse.
– Det er alltid moro med anerkjennelse fra bransjen, spesielt i en konkurranse som Eurbest. Ekstra gøy er det at vi får det for en kunde hvor vi virkelig har utfordret markedet. En stor gratulasjon til På(fyll) og også Bacon, som vi har hatt et godt samarbeid med.
I tillegg til de norske vinnerne har og Nord DDBs svenske kontor vunnet for en jobb de har gjort for Telenor.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no