Kristina Andreasson, konserndirektør for merkevare, kommunikasjon og kriseberedskap i Veidekke, Lars Eia Kirkholm, byråleder i JCP PRAD, og Benedikte Løvdal, daglig leder i Kreativt Forum.

Droppet byråpitchen: – Risikerer å bli et «one-hit-wonder»

Veidekke droppet byråpitchen og testet JCP i seks måneder før avtale. Kreativt Forum mener den tradisjonelle konkurransen hører til en svunnen tid og oppfordrer bransjen til å tenke nytt.

Publisert

Veidekke har inngått en samarbeidsavtale med JCP, der både JCP PRAD og JCP Event skal bistå med konsernkommunikasjon.

Avtalen kommer etter en seks måneders testperiode.

– Jeg opplever at en testperiode gir en mer «rettferdig» vurdering for alle parter. En pitch risikerer å bli et «one-hit-wonder» som ikke nødvendigvis viser hvordan et langsiktig samarbeid vil fungere, sier Kristina Andreasson, konserndirektør for merkevare, kommunikasjon og kriseberedskap i Veidekke.

– Naturlig

I testperioden la Veidekke spesielt vekt på JCPs evne til å håndtere prosesser, jobbe involverende og forstå samt løse selskapets behov som kunde.

– Det er mange aspekter som må stemme for å få til et langsiktig og vellykket samarbeid. Og akkurat som alle forhold, tar det tid å virkelig bli kjent med hverandre, sier Andreasson. 

Hun opplever at en testperiode gir begge parter et tydeligere innblikk i hvordan kompetanse, personkjemi og arbeidsprosesser kan fungere i et langsiktig samarbeid.

– Veidekkes konsernkommunikasjon har hatt et godt samarbeid med JCP Event i flere år. Vi har også jobbet med noen av JCP PRADs kreatører for et par år siden. Derfor syntes vi det var naturlig å undersøke om et samarbeid også med JCP PRAD ville være vellykket, forklarer Andreasson. 

Veidekkes ulike virksomhetsområder i Norge og Sverige samarbeider også med andre byråer. I Norge jobber kommunikasjonsavdelingen med Dinamo.

Når det gjelder kompensasjon og ressursbruk, ble dette håndtert på samme måte som i et ordinært samarbeid, opplyser Andreasson. 

– Det kan gå begge veier

– Det finnes nok ikke en «one size fits all» løsning, men dette er én måte å bli godt kjent på. Jeg tror vi kommer til å se mer av dette fremover, sier Lars Eia Kirkholm, byråleder i JCP PRAD.

Han mener fordelen ligger i å få en reell mulighet til å forstå kundens behov, bygge relasjoner og teste samarbeidet på et mer solid grunnlag enn bare noen få møter og en presentasjon.

Kirkholm sammenligner den tradisjonelle byråpitchen med et boligkjøp, der avgjørelsen baseres på et øyeblikksbilde.

– Det kan jo gå begge veier, enten er boligen en perfekt match, eller så har man kjøpt katta i sekken. Resultatet av det sistnevnte kan gå bra, men kjøkkenskap som ikke henger sammen blir ofte dyrt og kan skape stress, og kanskje et samlivsbrudd.

Når det gjelder risikoen for at Veidekke kunne valgt en annen aktør etter testperioden, er Kirkholm tydelig på at det er en del av prosessen.

– Risikoen er at man ikke finner kjemien og en måte å jobbe på som passer begge parter. Da vil jeg tippe at det er likt begge parter, og det er ikke noe godt grunnlag for et samarbeid.

For JCP handlet det om å vise forståelse for Veidekkes behov og levere på dem.

– Vi er opptatte av å involvere kundene så mye som mulig, det er noe våre kunder trekker fram som en av våre styrker. Det å være enige om at vi har samme mål, og samtidig tørre å gi hverandre ærlige og konstruktive tilbakemeldinger tror jeg også er kritisk.

Anbefaler test fremfor pitch

Benedikte Løvdal, daglig leder i Kreativt Forum, uttaler seg på generelt grunnlag, og anbefaler flere til å vurdere testperioder som et alternativ til den tradisjonelle byråpitchen.

– En byråpitch krever enormt mye ressurser fra mange byråer, og den belastningen kan i mange tilfeller være unødvendig, sier Løvdal.

Hun mener at tiden er inne for en ny, mer effektiv tilnærming til byråvalg.

– Den gammeldagse byråkonkurransen hører på mange måter til en svunnen tid. Vi oppmuntrer flere til å prøve ut mindre ressurskrevende metoder – enten gjennom prøveperioder eller ved å holde møter med de mest aktuelle byråene, sier Løvdal.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS