– Håper vi stikker av med minst fire priser!
Mandag kom årets nominasjoner til Sabre Awards. Sju norske byrå er å finne på listen.
– Vi var veldig spente i år om vi har mange jobber til den kvaliteten man må ha for å hevde seg internasjonalt.
Det sier en jublende glad Bente Kvam Kristoffersen i Trigger, til KOM24.
Mandag kom nominasjonene til årets Sabre Awards og den viserat det er seks norske byrå på listen som til sammen har sikret seg 24 shortlist-plasser.
Det er en kraftig økning fra i fjor, da det var 15 norske jobber på shortlist.
Best av alle er nok en gang Trigger, som har sikret seg åtte nominasjoner.
Kristoffersen trekker fram bredden i jobbene de er nominert med.
– Det er så ulike kategorier med så ulike kunder. Men det er ekstra stas for oss at jobbene på tampen av Innovasjon Norge-kontrakten hevder seg så sterk. Det er en ordentelig sterk avslutning, at vi klarte å dra den helt inn til mål, sier hun.
– Men hva er ambisjonene? Hvor mange gull håper du på?
– Det er lov å håpe på fire gull. Vi må jo ha ambisjoner om å klare å hente med seg noen gull hjem igjen. Men det er ingen garanti, understreker hun.
Trigger sendte inn åtte jobber, og alle jobbene er på shortlisten.
Og selv om det er tunge tider for dem som jobber med reklame for tiden, sender de ikke inn færre jobber enn tidligere år.
Posten som er satt av for å sende inn bidrag til konkurranser er omtrent uendret.
– Det virker motiverende for oss å konkurrere. Det er skjerpende og det er ferskvare det du holder på med, så vi må være med i konkurransene for å måle krefter mot de andre, sier hun.
Som Trigger, så fikk også Geelmuyden Kiese fulltreff på sine innsendte bidrag og står igjen med fem plasser på shortlist.
Det synest kreativ leder i byrået, Ole Henrik Stubberud er gøy.
– Det er gøy at nok en gang at vi er nominert med flere ulike kunder og oppdrag av helt forskjellig art. Det er fint med spredning og det viser at vi klarer å holde kvalitet i bredden. Det er ikke annet enn morsomt, sier han.
Det har vært mye snakk om gjenbruk av reklamer, prosesser som tar lengre tid, mindre pengebruk og generelt tøffe tider i reklamebransjen.
Likevel er det altså elleve flere norske bidrag på shortlist i år enn i fjor og en jobb mer enn i 2022.
– Det sier noe om at man klarer å opprettholde en kvalitet som utfordrer, selv på det europeiske markedet. Jeg liker å tro at det ikke er tilfeldigheter, sier Stubberud, som mener at det ikke er sånn at man minster fokus, selv om det er dårligere år.
De andre byråene som er på shortlist er Nucleus, JCP, PR-operatørene, TRY Råd og Publicis MSL. I tillegg er industrigiganten Hydro på listen med en nominasjon.