TikTok samler inn mye informasjon om deg, men hva bruker de den egentlig til?
TikTok samler inn mye informasjon om deg, men hva bruker de den egentlig til?

Nå går TikTok-bruken nedover i Norge

Etter et år omtrent uten vekst i nye brukere, går nå bruken av TikTok markant nedover. Snapchat på sin side opplever stor vekst. 

Publisert

Som KOM24 skrev om i høst har den elleville TikTok-veksten i Norge stoppet helt opp.

Bare i løpet av 2022 var det 360 000 nordmenn som opprettet sin egen konto på TikTok og plutselig var kanalen inne på listen over de fem største SoMe-plattformene i Norge med sine 1 260 000 profiler.

Men i 2023 stoppet veksten totalt opp for den kinesiske giganten.

Sviktet av de unge

IPSOS SoMe-tracker viste at i fjerde kvartal 2022 hadde app-en 1,26 millioner brukere i Norge. Ett år seinere står tallet i ro på samme nivå.

Men det som er det mest urovekkende, sett med TikToks øyne er at den daglige bruken er på vei ned. 

For ett år siden var den daglige bruken av TikTok på 21 prosent i Norge, nå er den gått ned til 19 prosent. Også bruken blant dem som bruker app-en ukentlig har gått ned, frå ni til åtte prosent.

Tallene viser også at det er de unge som ikke bruker app-en.

Blant de unge er det Snapchat som er det klart mest brukte mediet med 66 prosent daglig bruk, etterfulgt av Instagram med 56 prosent daglig bruk. Instagram brukte høsten 2023 til å passere TikTok i brukt blant de unge. Det er nå en daglig bruk på 50 prosent blant de i aldersgruppen 18-29 år. 

I den samme aldersgruppen er det nå 61 prosent som oppgir at de har TikTok, det er en nedgang fra 66 prosent for ett år siden. 

Og det er særlig de unge kvinnene som svikter TikTok. Mens det for ett år siden var 66 prosent av norske kvinner mellom 18-29 år som hadde TikTok-konto er det tallet nede i 59 prosent nå.

Dette er kjempen

I aldersgruppen 30-39 år er bruken stabil på 39 prosent, mens det i aldergruppen 40-49 år er en vekst fra 26 til 33 prosent som har en konto. Der er det i all hovedsak hos menn veksten er. Nå er det 34 prosent av norske menn i den aldersgruppen som har TikTok, det er en oppgang fra 21 prosent for ett år siden. 

Kjempen blant norske sosiale medier-plattformer er fortsatt Facebook.

De siste tallene viser at det er hele 3,55 millioner nordmenn som har en konto, det er 60 000 flere enn for ett år siden.

Bruken er høy i alle aldersgrupper, men aller høyest blant dem i alderen 50-59 år. Der har 87 prosent av alle nordmenn en konto. 

Aldersgruppen 40-49 år følger tett på med sine 86 prosent. Her har hele 93 prosent av alle kvinner en konto. 

Blant de unge er det 72 prosent av befolkningen som har en konto. Det er bare 60 prosent av menn i aldersgruppen 18-29 år med en konto, mot 84 prosent for kvinner. 

Det har og vært en vekst på 120 000 Messenger-kontoer, nå er det 3,24 millioner av dem i Norge. Dekningen er best blant dem som var unge da Facebook kom til Norge, og det er 87 prosent av alle mellom 40 og 49 år som har Messengerkonto, mot 70 prosent blant dem mellom 18 og 29 år.

I samme periode har Instagram fått 210 000 nye brukere og veksten er både blant kvinner og menn. 

Viaplay-bruken stuper

Det er nå 2,86 millioner norske Insta-profiler og det er flest kvinner her og. I alle aldersgruppene mellom 18 og 59 år er andelen kvinner som har konto på mellom 80 og 87 prosent. Blant menn er den til sammenligning mellom 47 og 74 prosent.

Blant de andre SoMe-plattformene er endringene som følger: YouTube har en vekst på 160 000 kontoer til 2,09 millioner, Twitter, som nå kaller seg X, har en nedgang på 50 000 profiler til 1,15 millioner, Linkedin på sin side har en vekst på 150 000 kontoer til 1,15 millioner og Pintrest opplever en vekst på 140 000 kontoer til 1,19 millioner kontoer.

Når det gjelder musikk og strømmetjenester så er det NRK, Spotify og Netflix som har toppplasssene med henholdsvis 66 prosent og 53 prosent daglig og ukentlig bruk.

Viaplay opplever på sin side en nedgang i bruken fra 38 prosent ukentlig bruk til 34 prosent på ett år. Til sammenligning øker TV 2s bruk fra 38 prosent til 47 prosent i samme tidsperiode. 



Powered by Labrador CMS