Guro Lindebjerg og Maren Bækkelund Ellingsen har en klar oppfordring til kommunikasjonsfolk i det offentlige.
Guro Lindebjerg og Maren Bækkelund Ellingsen har en klar oppfordring til kommunikasjonsfolk i det offentlige.

MENINGER:

Tenk hvis kommunikasjonsfolk i offentlig sektor hadde brust like mye med fjæra som våre venner i byråbransjen

«Det er noe kommunikasjonsfolk i offentlig sektor kan legge bort: beskjedenheten», skriver Guro Lindebjerg og Maren Bækkelund Ellingsen i dette innlegget. 

Publisert Sist oppdatert

En kronikk fra Ole Christian Apeland om tullejobber har utløst en debatt der det blant annet stilles spørsmål om antall tullejobber i offentlig sektor.

Denne type kritikk kan oppleves unyansert og usaklig, og man velger enten å ignorere den eller gå til motangrep. Hva om vi i stedet tar utfordringen og bidrar til at kommunikasjonsfolk i offentlig sektor får litt ekstra drahjelp i positiv retning?

Vi trenger dere

For det er klart vi trenger gode kommunikasjonsfolk i det offentlige. Vi trenger faglig dyktige og engasjerte folk som trener ledere i å være åpne og tydelige, spisser budskap så folk kan forstå, håndterer kriser åpent og bevarer tillit, involverer og gir presise råd til innbyggerne – og sånn kan vi fortsette.

Vis og skryt

Men det er noe kommunikasjonsfolk i offentlig sektor kan legge bort: beskjedenheten. Skryt av hva dere får til, hvilke kriser dere har unngått, hvilke ansatte dere har engasjert, hvilke innbyggere dere har informert. På den måten kan dere inspirere andre til mer og bedre kommunikasjonsarbeid.

Når Retriever lanserer sin kommunikasjonspris, er det en gyllen mulighet for kommunikasjonsfolk i både privat og offentlig sektor til å fremheve egen innsats, verdi og ekspertise. Prisen skal sørge for at verdien av god kommunikasjon for å nå samfunnsoppdrag og virksomhetsmål synliggjøres. Og den skal bidra til at faget løftes fram.

Vi må lære av reklamebransjen

Vi må vise fram de gode eksemplene, den vellykkede kommunikasjonen og feire egen innsats. Vi må vise at kommunikasjon angår hele virksomheten til enhver tid – og den bør være strategisk forankret og gjennomarbeidet. Derfor håper vi mange benytter anledning til å nominere egen og andres avdelinger, ledere og innsats til Den store kommunikasjonsprisen, slik at vi får vist fram kommunikasjonsfaget internt – og for omgivelsene.

Vinn fram internt

Og uavhengig av nominasjoner i Den store kommunikasjonsprisen skal alle dere dyktige kommunikasjonsfolk i alle fall vinne internt gjennom å dele i ledergrupper, avdelingsmøter og i interne kanaler:

  • Slik jobber vi på kommunikasjon med å spisse budskap

  • Slik kan presentasjonene bli enda bedre og treffsikre

  • Slik unngår vi kriser

  • Slik ristet vi av oss mediestormen

  • Slik snakker vi med interessenter for å få dem med oss videre

Målet må være å synliggjøre at kommunikasjon er et av de beste og viktigste verktøyene for å lykkes med virksomhetsmålene. Alle i en virksomhet skal og må kommunisere til enhver tid, og dere er ekspertene som kan legge til rette for at det gjøres presist og tydelig. Men da må kollegaer, ledergruppen og mellomlederne vite om og lære av deres kompetanse.

Så; Kjære kommunikasjonsfolk i offentlig sektor

Bli litt inspirert av påfugler i byråbransjen. Brus mer med fjæra! Vis hva dere får til, vis hva kommunikasjonsfaget kan brukes til og hvorfor vi er til! Så kverker dere kritikken.

For ordens skyld: KOM24 arrangerer Den store kommunikasjonsprisen i samarbeid med Retriever, der Maren Bækkelund Ellingsen er juryleder.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS